2013 26.11

Jak se kluci a holky učili říkat L, ĎŤŇ, CSZ, ČŠŽ, R a Ř

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

jak-se-kluci-a-holky-ucili-rikatPublikace Jak se holky a kluci učili říkat L, ĎŤŇ, CSZ, ČŠŽ, R a Ř obsahuje:

  1. soubor her a obrázků k procvičení hlásky – dělení slov na slabiky, skládání slov, tvoření slov odvozováním, rýmování, tvoření zdrobnělin, opačný význam slov… (slouží k obohacování slovní zásoby, cvičení paměti, rozvíjení fonematického sluchu, usnadňuje počáteční čtení)
  2. krátké povídky se zvýšenou frekvencí dané hlásky (lze je využít pro upevňování nově vyvozených hlásek a k napodobování modulačních faktorů řeči: rytmu, tempa, dynamiky)


Vážený dospělý,
oslovuji Vás záměrně takto, protože nevím, zda jste rodič, prarodič, případně učitel nebo student zajímající se o kultivaci naší mateřštiny. Možná také, že máte ve své blízkosti človíčka, kterému není moc dobře rozumět, a vy si děláte starosti, jak se domluví s kamarády a jak to asi zvládne ve škole. Nyní, kdy má komunikace stále větší vliv na uplatnění člověka ve společnosti a ve světě práce, chceme našim dětem i z tohoto hlediska poskytnout co nejlepší podporu. Proto jste možná sáhl po knize Bohdany Pávkové s ilustracemi Richarda Šmardy Jak se kluci a holky učili říkat L, ĎŤŇ, CSZ, ČŠŽ, R a Ř. Nebo se snad vašemu dítku zalíbila lákavá barevná obálka? Mnohem lépe, protože bude s tím větší chutí, s vaší pomocí, rozhýbávat mluvidla, jak se odborně říká rtům, jazyku, zubům…, tedy všem částem našeho těla, které se na řeči podílejí. Nesmíme také zapomenout na zrak a sluch a samozřejmě na mozek, který vše řídí. Uvědomujeme si totiž, že pro správnou řeč nestačí jen dobře otvírat ústa a hýbat jazykem. Musíme přemýšlet o obsahu toho, co chceme sdělit, a hlavně nás musí mluvení těšit. Nutíme-li dítě k mluvení, určitě je nepřimějeme ke správné řeči a ještě navíc v něm vzbudíme k řeči odpor a bohužel často i odpor k učení. Využijeme-li však doporučení a výborně, na vysoké odborné úrovni, zpracované hry a cvičení významné logopedky s dlouholetou úspěšnou praxí Bohdany Pávkové, určitě se nám podaří dítě pro společnou práci získat. Ti z nás, kteří znají dřívější úspěšné publikace autorky, mi dají za pravdu, že tato nová knížka dále rozvíjí předchozí (např. Hrajeme si s řečí, 2004, Říkej si se mnou, 2005) a liší se od nich. V prvé řadě je tu příběh dětí, které si s řečí „hrají“. Ten tvoří z „logopedických cvičení“ celek, který povzbuzuje chuť dítěte v práci pokračovat. Dalším kladem je povzbuzování aktivity dítěte formou úkolů, „čtení“ obrázků a konečně naslouchání příběhům a jejich vyprávění. Autorka samozřejmě uplatnila všechny odborné zásady umožňující upevnění správné výslovnosti, rozvíjení vyjadřovacích schopností dítěte. Proto je vhodné postupovat přesně podle jejích doporučení, nespěchat, zkrátka si to s dítětem užívat a radovat se z úspěchu. Bude to pro něj jistě příjemná práce – hra, protože bude mít prostor i pro dotvoření – vybarvování lákavých ilustrací Richarda Šmardy. Knížka bude užitečná pro děti předškolního věku i pro začínající školáky, které podpoří v začátku čtení.

Hodně radosti ze společné práce přejePhDr. Alena Šafrová
speciální pedagožka, logopedka

Knihu můžete zakoupit zde: http://knihy.cpress.cz

Líbí se vám tento příspěvek?
Podpořte jej kliknutím na odkaz "To se mi líbí" »

Přečtěte si také:

  • Slova a obrázky pro rozvoj dětské řečiSlova a obrázky pro rozvoj dětské řeči Soubor obrázků je určen dětem předškolního věku k rozvíjení řečových dovedností. Zásobu obrázkového a slovního materiálu lze využít ke zjištění vad výslovnosti a procvičení hlásky, kterou […]
  • Já jsemJá jsem Nejnovější dětská kniha Dr. Wayna W. Dyera nese název „Já jsem“ a vychází z jeho poslední knihy pro dospělé „Splněná přání“. Autor ve své knize přináší dětem jednoduché, ale velice […]
  • Pohádková angličtinaPohádková angličtina Dramatizace pohádek v angličtině a hry s nimi, od 5 do 10 let. Kniha obsahuje 17 jednoduchých pohádek v angličtině, připravených jako scénáře pro dramatizaci. Za každou pohádkou následuje […]
  • Hra a její využití v předškolním vzděláváníHra a její využití v předškolním vzdělávání Předškolní věk je považován za věk hry, neboť hra tvoří základní činnost dítěte v tomto období. Prostřednictvím hry dítě poznává svět. Ve světě hry, tj. ve světě symbolů, fantazie, snů a […]
  • Nový časopis PŘEDŠKOLÁK pro všechny děti, které se těší do školy!Nový časopis PŘEDŠKOLÁK pro všechny děti, které se těší do školy! Máte doma budoucího prvňáčka? Připravujete se s ním na zápis do první třídy nebo to plánujete? Pak by Vám neměl uniknout nový časopis Předškolák, který právě dnes vychází v Nakladatelství […]

Publikoval(a) (170) 

Nápady a inspirace

Vítáme nově příchozí:
Inspirujte se a sdílejte!


FB stránky

FB skupina

Přidej se



diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu.


im
2007-2016 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat