2012 13.10

Jak učit malé děti anglicky

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

Učení nemusí být mučení

Znalost cizího jazyka je dnes nezbytností, jenže učit se např. anglicky až v dospělosti je pěkná dřina. A tak by se každý rodič měl snažit přivést své děti k cizímu jazyku co nejdříve.

Mozek malých dětí může bez problémů zvládnout na úrovni rodilého mluvčího i více než jeden jazyk. Nedávný vědecký výzkum mozkového vývoje dokonce ukázal, že nejlepším věkem pro vytvoření základních nervových spojení k získání schopnosti mluvit mateřským jazykem je věk do tří let a druhým nejlepším obdobím je věk do šesti let. Takže je ideální začít dítě učit již od malička – ale jak?

  1. Možností je řada – děti se mohou učit doma, v mateřských školách, jazykových kurzech, ale i ve speciálních jazykových školách angličtiny, které nabízejí výuku i pro velmi malé děti.
  2. Pokud máte možnost, dopřejte dětem kontakt s jazykem co nejdříve. Výhodou je partner hovořící cizím jazykem, ale dvojjazyčné prostředí je možné vytvořit také pomocí poslechu CD v angličtině.
  3. Využijte přirozených schopností malých dětí. Pro miminka a batolata neexistují žádné cizí řeči, cizí jazyk se učí stejně jako jazyk mateřský. Je to pro ně hra, melodii, rytmus a strukturu jazyka se učí odposlechem, a tak ji „umí“ ještě předtím, než jsou schopna mluvit. Malé děti se netrápí ani větnou stavbou, vše přijímají přirozenou cestou, tím, že jazyk poslouchají. Později při mluvení se učí tím, že opakují a vše zkoušejí a postupně si osvojí základní slovíčka a budou je používat stejně samozřejmě jako v mateřštině.
  4. Ideální je přihlásit dítě do jazykového kurzu. Pozor však na jeho kvalitu! Dnes není problém sehnat kvalitní jazykovou školu pro školáky, ale nabídka kurzů pro menší děti je omezená kvalitou a používaným systémem výuky se může velmi lišit. Využijte tedy možnost navštívit bezplatnou ukázkovou hodinu. Ptejte se na výukové metody, výukové materiály, kvalifikaci učitelů a také posuzujte prostředí a servis, který je k dispozici – herna, kuchyňka, prostor na přebalování dětí apod. Důležitá je také velikost výukových skupin – výhodou je spíše menší skupinka (4-8 dětí), hodina je zábavnější, děti mohou mezi sebou soutěžit a hrát si a přitom se učitel může každému z nich věnovat individuálně.
  5. Pamatujte na to, že jen výuka, která děti opravdu baví, je motivuje tím správným způsobem. Děti milují hudbu, zpěv a tanec, proto by hudba, písničky a pohyb měly být samozřejmou součástí výuky. Během hodiny by se děti měly formou rozmanitých her učit pojmenovávat věci okolo sebe, zvířátka a rodinu a postupně a nenásilně si rozšiřovat slovní zásobu.
  6. Pro děti však není důležitá jen výuka v kurzu, ale i domácí pravidelná příprava. Ostatně délka vyučovací hodiny je přizpůsobena věku dětí. U těch nejmenších může v některých případech trvat i pouhých 30 minut, většinou je pak délka stanovena na 45 minut.

„Na naší škole používáme unikátní a mnohaletou praxí ověřenou metodu britské lingvistky Helen Doron, která je založena na pravidelném opakovaném poslechu a na pozitivním upevňování již nabytých znalostí,“ říká Pavla Pantoflíčková, manažerka výukového centra Helen Doron v Praze4 adodává: „V našich kurzech získávají děti automaticky sadu materiálů přizpůsobenou jejich věku a psychomotorickému vývoji. Důležité totiž je, aby děti doma pravidelně poslouchaly naše nahrávky s písničkami a říkankami namluvené rodilými mluvčími. Hodina ve škole je pak zaměřena na to, aby děti pochopily význam toho, co již důvěrně znají z domácího poslechu CD a jsou schopny bez problémů reprodukovat, i když tomu zatím nerozumí. Na lekcích si děti pod vedením lektorek osvojují slovní zásobu pomocí her a při zapojování co nejvíce smyslů – hrají hry, zpívají, ochutnávají, malují a cvičí a přitom vůbec netuší, že se vlastně učí anglicky. A tak se neustále rozvíjejí nejen jazykově, ale i psychomotoricky.“ Po absolvování kurzu Helen Doron mohou děti složit mezinárodní certifikát KET.

  1. Dejte přednost kurzům, kde můžete výuku absolvovat s malými dětmi společně. Jednak máte přehled o tom, co se dítě v hodině učí, můžete se dítěti lépe věnovat i při domácí výuce a také si zajímavým způsobem zpestříte mateřskou dovolenou a čas, který trávíte spolu s dítětem. A navíc v kurzu se často učí s dětmi i rodiče.
  2. Existují také speciální jazykové školy, které vyučují děti již od tří měsíců věku. Přestože se výuka v tomto věku může zdát nesmyslná, dítě velmi rozvíjí a dává mu základy pro zvládnutí cizího jazyka. Ostatně mateřštinou na své miminko také mluvíte, a i když nemluví, tak vám rozumí. A čím častěji na něj mluvíte, tím lépe ji zvládá. A stejné je to i u cizího jazyka.
  3. Důležitá je také návaznost kurzů. Mnohdy se děti učí anglicky už v mateřských školách, ale na základní škole pak výuka chybí a děti vše zapomenou. Takže ideální je zvolit takovou školu, kde výuka nabízených kurzů navazuje a dítě může plynule postupovat a rozvíjet se.
  4. Nebojte se využít i dalších možností jako jsou příměstské a letní pobytové tábory. Děti si užijí spoustu zábavy, sportují, soutěží, ale samozřejmě se také zdokonalují v angličtině. V některých centrech můžete bez obav přihlásit děti již od 2 let věku.

Aktualita:

Helen Doron letos otevírá nové kurzy angličtiny pro děti od 3 měsíců do 14 let. Pokud se v září přijdete podívat do nějakého z center Helen Doron na ukázkovou hodinu, můžete vyhrát  celoroční kurz pro Vaše dítě ZDARMA. Více na www.helendoron.cz

Publikoval(a) (1 950) 




Leave a Reply


im
2007-2024 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat