2012 29.08

Láska k učení – utopie, nebo nutný předpoklad úspěšného vzdělávání?

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

„Vzdělání je přirozený proces, který jedinec podstupuje sám. Nezískáváme ho posloucháním slov, ale reálnou zkušeností. Úkolem učitele se tak stává příprava aktivit, rozložených ve speciálně připraveném prostředí bez toho, že by do nich vtíravě zasahoval. Učitelé mohou pouze napomáhat úžasnému dílu, ke kterému samo dochází, a jako sluhové sloužit svému pánovi. Při tom se stávají svědky procesu otevírání lidské duše a probouzení nového člověka, který nebude obětí událostí, ale bude schopen jasnozřivě řídit a formovat budoucnost lidské společnosti.“

Maria Montessori

31.srpna si připomeneme narozeniny jedné z nejpozoruhodnějších žen Evropy.
Maria Montessori byla v roce 1896 jako první žena v Itálii promována doktorkou medicíny. Lékařská praxe ji přivedla k analýze dětského učení, které výrazně zaujalo její pozornost. Deset let po ukončení studia proto velmi ráda přijala nabídku pracovat se skupinou 60 dětí z chudé části Říma a založila první dětský dům – Casa dei Bambini.

Na základě svého pozorování a zkušeností, vypracovala autorka tzv. Metodu Montessori, která pomocí speciálních učebních pomůcek a vytvořením vhodného prostředí podporuje přirozený zájem dítěte, pomáhá mu zafixovat si správné pracovní návyky i vytvářet svůj vlastní úsudek.

V letech 1949, 1950 a 1951 byla Marie Montessori navržena na Nobelovu cenu míru. Z její práce vychází také Úmluva o právech dítěte UNICEFu, která byla přijata přímo od ní.
Nejen v Česku, ale v celé Evropě a ve světě se její metoda šíří a čím dál více rodičů ji vyhledává jako alternativu k tradičnímu způsobu vzdělávání pro své děti.

Za pár dní se opět otevřou dveře škol po letních prázdninách. Většina starších dětí se ale do školy netěší. Čím je to? Co na děti ve školních lavicích čeká?
Děti přicházejí do první třídy opravdu plné očekávání, chtějí se učit. Podporuje je škola v jejich lásce k učení? Nebo se mnoho žáků nechá odradit a ze školního učení se stane „učení-mučení“?

International Montessori School of Prague letos slaví desáté výročí svého založení. „Chtěli bychom narozeniny školy a výročí narozenin Marie Montessori využít k tomu, abychom se zamysleli nad otázkami vzdělávání v Česku. Věříme, že láska k učení je v době, kdy se hovoří o celoživotním vzdělávání, nesmírně cenným artiklem. Pojďme se zamyslet nad tím, jak tuto chuť nepotlačovat,“ říká ředitelka školy.

Byli bychom velice rádi, pokud byste se společně s námi zamysleli nad výše zmíněnými otázkami a zapojili se do této zajímavé diskuze. V případě vašeho zájmu vás rádi přivítáme i u nás ve škole.

Mezinárodní pražská montessori škola (International Montessori School of Prague, IMSP) byla založena jako soukromá škola v roce 2002. Děti navštěvující tuto školu jsou vzdělávány pomocí montessori metody. U všech dětí se rozvíjí nezávislost, sebedůvěra a pocit zodpovědnosti za sebe, druhé i své prostředí. Cílem školy je vytvořit prostředí, v němž se děti mohou přirozeně rozvíjet a kde si uchovají pocit zvědavosti a údivu.

International Montessori School of Prague
www.montessori.cz

Publikoval(a) (122) 




Leave a Reply


im
2007-2024 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat