2011 30.10

Projektové vyučování 2.část

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

V minulé kapitole „Integrovaná výuka a projektové vyučování 1.část“ jsme se seznámili s obecnými východisky tvorby výchovně vzdělávacích projektů z nichž vycházejí konkrétní úkoly. Dnes předkládám pro ilustraci projekt s názvem „Človíčkové“.

Organizace výuky:

Děti budou pracovat podle předem připraveného rozvrhu činnosti. Výuka bude probíhat individuálně i ve skupinkách s prolínáním rozmanitých forem výuky a s důrazem na individualitu dětí předškolního věku. Z tohoto důvodu se rovněž jeví jako žádoucí realizace jednodenního projektu. Projekt bude uskutečněn v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro mateřské školy, jeho cíle a kompetence. Jsou zde zahrnuty vzdělávací oblasti:  Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost a Dítě a svět. Vhodné je tato témata pojmout v různých typech práce- naukové, výtvarné, pracovní, hudební.

Obecné výchovné cíle projektu :

  • vytváření pozitivního vztahu k sobě a k ostatním
  • rozvíjení tvořivosti
  • rozvíjení komunikačních schopností
  • upevňování spolupráce mezi žáky

Obecné vzdělávací cíle projektu:

  • osvojování poznatků o člověku, lidech a společnosti
  • seznámení s praktickými pomůckami
  • vyhledávání potřebných informací

Pomůcky : souvisí s potřebami jednotlivých výchovných a vzdělávacích cílů. Jsou to : leporela, pohádkové knížky, populárně-naučné knížky pro děti předškolního věku, papíry, pastelky, model člověka, zeměpisná mapka pro děti.

Projektový den:

projektový den bude zahájen společným posezením dětí na polštářcích v kruhu.  Děti se seznámí s obsahem celého denního projektu a organizací dne. Společně budou určena pravidla správného chování  a vytipovány okruhy, které zahrnuje projekt. Oblasti se mohou prolínat těmito oblastmi:

Dítě a jeho tělo

Děti se prostřednictvím modelu člověka seznámí  se základní stavbou lidského těla. Naučí se popsat postavu na obrázku.  Seznámí se s důležitostí péče o vlastní tělo. Dokáží popsat hlavu, krk, trup….Dle sestavy ve skupinkách můžeme děti seznámit i se základy funkce některých vnitřních orgánů. Jako pomůcky nám poslouží model člověka, populárně naučné knížka o lidském těle nebo leporelo. Je možné využít i výukové CD určené dětem pro tuto věkovou kategorii (poz. pro starší děti je výborná sada DVD „Byl jednou jeden člověk“ – je možno s tím děti pro zajímavost seznámit).

Dítě a jeho psychika

Dosažení výchovného cíle nám může dopomoci i pracovní a výtvarná činnost při které budou děti kreslit pohádkové postavy podle povahových vlastností. Např. královna ze Sněhurky – závist, Popelka – pracovitost, sedlák z Hrnečku vař – lakota,  „hloupý“ Honza -nápaditost apod.. Děti se takto seznamují s povahovými vlastnostmi lidí a umí je lépe „identifikovat“ jako vlastnosti, které patří do oblasti psychické. ( poz. pro starší děti je vhodná zvukomalba).

Dítě a ten druhý

Seznámíme se s tím, kdo je „kamarád“. Jak se máme chovat ke svým spolužákům i k dětem a lidem ve svém okolí. Toto téma se dá pojmout i do hudební výchovy, kdy si např. s dětmi zazpíváme písničku “ Dělání, dělání..“ Vhodné je využití Orffova instrumentáře, kdy děti sami uplatňují smysl pro rytmus a dynamiku hudebního doprovodu.

Dítě a společnost, Dítě a svět

Děti se seznámí prostřednictvím knížky a mapky se stručnými informacemi o obyvatelích jiných zemí. Měly by vědět, že se lidé různí v barvě pleti, národní řeči a tradicích svého národa.  Zdůrazňujeme rovnost všech lidí bez ohledu na tyto odlišnosti a důležitost vzájemné tolerance.

V závěru dne zhodnotíme celodenní snahu dětí, vystihneme nejdůležitější momenty projektu a pochválíme děti za snahu.

Tento projekt je „pouze“ ilustrativní ukázkou podle které lze skutečný projekt upravovat, přizpůsobovat skutečným potřebám dětí konkrétní mateřské školy vzhledem k celkovému rozložení pracovní skupinky dětí a jejich individualitě.

Pomocný zdroj:  RVP pro pro mateřské školy

Přečtěte si také:

  • Pilot FriXion – chyby jako kouzlem zmizí!Pilot FriXion – chyby jako kouzlem zmizí! Přepisovatelný roller s tekutou náplní od předního japonského výrobce Pilot. FriXion je ideální výrobek určený nejen pro malé školáky – napsaný text lze vymazat a znovu přepsat na tomtéž […]
  • AZobchod.cz – šetří čas, peníze a námahuAZobchod.cz – šetří čas, peníze a námahu Internetový AZobchod.cz sice nemůže konkurovat sexy křivkám soutěžících na missnet.cz, zato je přitažlivý v jiných ohledech. Kvalitou služeb, šíří sortimentu, cenami a rychlostí reakce na […]
  • WOLF-MANDA oblečení pro celou rodinuWOLF-MANDA oblečení pro celou rodinu WOLF-MANDA kojenecké, dětské, dámské a pánské oblečení pro celou rodinu. WOLF-MANDA je firma prodávající prostřednictvím e-shopu www.wolf-manda.cz a kamenných obchůdků v Brozanech nad […]
  • O založení nové PlzněO založení nové Plzně Když Schiebl sbíral pověsti o založení Nové Plzně, nalezl v archivu Národního muzea v Praze vzácný rukopis Kašpara Ladislava Stehlíka /1571-1611/. Rukopis obsahoval zápis podle vyprávění […]
  • Dětské centrum LefíkDětské centrum Lefík Bylo nebylo, či spíše vlastně bylo, jednoho raně květnového dne bylo otevřeno nové dětské centrum na Praze 7. Dostalo název Lefík, coby malý lev, lvíček, který tam vysedává na baru […]

Publikoval(a) (575) 
Štítky: , , , , , , , , , ,

Nápady a inspirace

Vítáme nově příchozí:
Inspirujte se a sdílejte!

FB stránky
FB stránky
FB skupina
FB skupina
Přidej se
Přidej se



Napsat komentář

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu.


im
2007-2018 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat