Rubriky
Péče o děti Zprávy

Desatero zdravé výživy dětí

  1. Rozmanitost – dopřejte dětem pestrou a rozmanitou stravu, bohatou na ovoce a zeleninu, celozrnné potraviny, mléčné výrobky, ryby a drůbež.
  2. Pravidelnost – nenechte děti se přejídat, ale ani hladovět – jíst by měly pravidelně 5-6x denně; velikost porce přizpůsobte jejich růstu, hmotnosti a pohybové aktivitě.
  3. Kvalita – dodávejte dětem pravidelně kvalitní zdroje bílkovin (drůbeží a rybí maso, luštěniny, cereálie).
  4. Mléčné výrobky- několikrát denně dětem podávejte mléčné výrobky, přednostně polotučné.
  5. Tuky – upřednostňujte kvalitní rostlinné tuky a oleje před živočišnými tuky, výjimku tvoří tuky mořských ryb. 
  6. Pozor na cukr – učte děti střídmosti v konzumaci cukru, sladkostí a slazených nápojů. Sacharidy by děti měly přijímat hlavně z cereálií, ovoce a zeleniny.
  7. Sůl – Nedosolujte již hotové pokrmy; sůl a solené potraviny dětem nabízejte jen výjimečně. Děti často kopírují v tomto chování dospělé, proto i Vy omezte dosolování hotových pokrmů
  8. Naučte děti správnému pitnému režimu, měly by vypít alespoň 1,5 až 2,5 litry tekutin denně. Základem je pitná, nedoslazovaná voda, případně část tekutin pokryjte takovými nápoji, jako jsou ředěné 100% džusy, řeďte poměrem 3 díly vody ku 1 dílu 100% nedoslazovaného džusu
  9. Učte děti zdravému způsobu života svým vlastním příkladem a aktivně se zajímejte o to, co jedí mimo domov.
  10. Pravidelně konzultujte zdravotní stav dítěte (hladinu cholesterolu, krevních tuků, krevního tlaku, nadváhu aj.) s jeho praktickým lékařem.

Učte děti uplatňovat právo na aktivní volbu potravin. Učte je přemýšlet o jejich výživě a o tom, jak ji správně ovlivňovat. Mají-li děti možnost si vybírat, ať je to spíše čerstvé ovoce a zelenina a omezení smažených pokrmů a konzerv, přesolených či naopak přeslazených pochutin.

Více informací najdete na www.vyzivadeti.cz, kde funguje i bezplatná poradna pro rodiče i učitele, případně i pro děti samé.

1 komentář u „Desatero zdravé výživy dětí“

Zajímalo by mě, jestli do zdravého dětského jídelníčku (3 leté dítě) patří i grilované maso. S manželem jsme už před lety přestali smažit a kvůli vysokému cholesterolu přešli na grilování. Letos jsme si k Vánocům koupili nový gril od Webra (tenhle: http://www.grilykrby.cz/products/gril-weber-q-240/), a docela by mě zajímalo, jestli ty naše dobroty může jíst i takhle malé děcko. Samozřejmě myslím nepikantní a málo kořeněné

Leave a Reply Cancel reply

Exit mobile version