2022 27.01

Děti a peníze: Rady, jak mít pod kontrolou obojí

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

Hospodaření s penězi nebývá častokrát jednoduché ani pro dospělé. Co teprve pro děti? Na to, aby pochopily jejich hodnotu, potřebují vlastní zkušenost. A ta se nejlépe získává pomocí kapesného či spořením na vytouženou věc.

Dle průzkumu České bankovní asociace a agentury Ipsos dostává 70 % školou povinných dětí v České republice kapesné. Právě možnost koupit si něco za své peníze, vědět, na co mám a na co si potřebuji spořit delší dobu, je pro děti tou nejlepší školou finanční gramotnosti.

Kdy s výukou finanční gramotnosti začít?

Co nejdříve! Rozhodně nečekejte na školu a její osnovy. Podle zmiňovaného průzkum se čtvrtina rodičů začíná se svými dětmi bavit o penězích už v předškolním věku. Nejedná se ale o sofistikované řeči plné finančních pojmů. Stačí je vzít na nákup a vysvětlovat, co například koupit musíte, můžete a co opravdu nepotřebujete.

„Při nákupu dávám dceři pár drobných, aby si něco sama vybrala Vysvětluji jí, co si za tolik peněz koupit může, a ať dobře přemýšlí nad tím, co je pro ni výhodnější.“
Jarka (38 let), máma 5leté Elišky

Právě tato cesta je jednou z těch, které dětem svět peněz vysvětlují v praxi už v útlém věku. Rodiče by zkrátka měli pomáhat svým potomkům vyrůstat tak, aby měli kontrolu nad penězi, jinak se lehce stane, že kontrolu nad nimi v budoucnu převezmou peníze.

Popisek: Nechte dítko, ať si samo koupí třeba zmrzlinu nebo sladkost. S konkrétním obnosem.

Kapesné potřebuje pravidla

Už v mladším školním věku se ve většině rodin začíná mluvit o kapesném. Rozhodně se tohoto kroku nebojte. Peníze pravidelně dostává 7 z 10 žáků a průměrně se výše u těch mladších pohybuje kolem 130 korun za měsíc, starší si přijdou měsíčně v průměru na 280 korun.

Věděli jste, že?
Děti, které mohou pracovat s penězi v praxi, dokážou v dospělosti lépe ukočírovat své finance? Nemají problém vyjít s výplatou, pravidelně spořit a nejsou ohrožené dluhovými pastmi tak jako děti, které například kapesné nedostávaly.

 

Předtím, než na kapesné přistoupíte, si s dětmi zodpovězte základní otázky, které jim pomůžou svět peněz (a pravidla „hry“) rychleji pochopit:

  • Jak často mi budete kapesné vyplácet?
    Obvykle rodiče peníze dětem vyplácejí na týdenní či měsíční bázi. Pravidelnost je důležitá, aby si dítě mohlo své výdaje naplánovat, ale taky si vypočítat, kdy na vytouženou věc naspoří.
  • Co když kapesné utratím rychle?
    Je to na vás, jestli se s potomkem domluvíte na „půjčce“, kterou vám bude splácet i s úrokem, nebo ho necháte čekat na termín dalšího kapesného. Předem mu ale řekněte jasná pravidla a trvejte na nich.
  • Co když udělám chybu?

Jedna chyba v mládí, která dítě vyjde na pár desítek korun, třeba v dospělosti zachrání nějakých pár tisíc. Buďte shovívaví, ale zároveň důslední. Tu stejnou chybu už byste příště neměli přejít tak snadno.

„Dcera neodolala a pořídila si za své naspořené peníze na benzínové pumpě chodícího a zpívajícího jednorožce. Nepomohlo ani domlouvání, že na takových místech je vše dražší a jinde to může pořídit levněji. Touha zvítězila nad rozumem. Den na to si pak v hračkářství nemohla koupit jinou vysněnou věc. Chybělo jí pár desítek korun. Zkoušela to ještě na prodavače se slevou, ale nevyšlo to.“
Jana, 36 let, matka pětileté Dorotky

  • Na co mohu kapesné utratit?

Děti by měly vědět, k čemu kapesné slouží. Nejčastěji si podle průzkumu za kapesné kupují sladkosti a drobnosti (58 %), kosmetiku (12 %), investují do videoher (10 %), do oblečení (9 %) nebo si pořídí elektroniku (8 %). Také se předem domluvte, jestli má při utrácení volnou ruku, anebo chcete vědět, co si za něj koupilo, či chce pořídit.

Popisek: S finanční gramotností se nebojte zlehka začít třeba už před první třídou.

Prasátko, či spořicí účet?

Právě kapesné může sloužit také jako odrazový můstek k „vyšší dívčí“ finanční gramotnosti – spoření. Dětem vysvětlete, že své pravidelné příjmy nemusí hned utrácet, ale třeba si naspořit na něco hodnotnějšího. V mnoha rodinách je také zvykem dávat dětem k narozeninám peníze, což může sloužit jako odrazový můstek.

„Moje děti dostávají na všechny svátky a narozeniny od babiček peníze. Pořídila jsem jim peněženky, kam si je odkládají, a spoří si tak na konkrétní věci, po kterých touží. Nyní s manželem zvažujeme pro staršího i bankovní účet.“
Inga, 35 let, matka dvou dětí předškolního a školního věku

Se stoupajícím počtem peněz v prasátku či v pokladničce vyvstává otázka, jestli není lepší zřídit spořicí účet pro děti. Zkuste se o tom pobavit se svými dětmi, ať o penězích přemýšlejí v dlouhodobém horizontu. Vysvětlete jim, co spořicí účet je a v čem spočívají jeho výhody.

Zkrátka s nimi o penězích mluvte. Přemýšlejte o nich nahlas. Říkejte, co si můžete dovolit a co ne, na co spoříte, po čem toužíte, ale je to zbytečnost. Rozhodně nespoléhejte na to, že se finanční gramotnost vaše dítě naučí ve škole. Formální vzdělání zajišťuje živobytí; sebevzdělávání dokáže třeba i vydělat jmění.

 

Publikoval(a) (57) 




Leave a Reply


im
2007-2024 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat