2012 21.03

Léto – Obrázkové příběhy

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

Po knížce o jaru přichází Léto. Rotraut Suzanne Bernerová na obrázcích znovu vypráví své malé, vtipné příběhy všedního dne, které poutají a bystří pozornost, podněcují fantazii a řečové schopnosti, ale hlavně baví malé i větší děti. V atmosféře slunného léta se opět setkáte s některými starými známými a kamarády z předchozí knížky Jaro. Přibudou další postavy, věci a zvířátka. Jen místo zůstává stejné: město s ulicemi, domy, s tržištěm, obchody, k tomu park a nedaleký statek. Podívejte se, co všechno se v Létě děje! (Paseka)

Rotraut Susanne Bernerová (1948) vystudovala v Mnichově grafiku a design. Byla třikrát oceněna Německou cenou za literaturu pro mládež i mnoha dalšími prestižními cenami. Patří mezi nejznámější a nejúspěšnější současné ilustrátory a autory knih pro děti v Evropě i v zámoří.

  • V Německu prodáno téměř 1 000 000 výtisků
  • Knihy jsou vynikající pomůckou sloužící k rozvíjení dětské fantazie a schopnosti vyprávět

Obrázkové příběhy

Co v knížce je?

  • Na každém obrázku je toho mnoho k vidění: figurky, zvířátka a věci, nakreslené vždy s jedinečným charakterem, aby je děti mohly dobře poznat a skamarádit se s nimi.
  • Scéna města a jeho okolí zůstává stejná a vytváří tak důvěrně známé prostředí; mění se roční období (jaro, léto, podzim, zima) a situace, v nichž se postavy a zvířátka pohybují.

K čemu knížka je?

  • Dynamické kresby vedou děti k aktivnímu hledání, spojování souvislostí, samostatnému verbálnímu formulování (nejen prostý popis osob a věcí (kdo je to, co je to a jaké je to?), ale i dějů (co kdo dělá a proč to dělá?).
  • Situace z každodenního života napomáhají k lepší orientaci ve světě, který dítě už zná (to jsem viděl, tam jsme byli, pamatuješ se…) nebo seznamují se situacemi, které na dítě teprve čekají (to taky uvidíš, tam půjdeme).
  • Dává bohaté podněty ke komunikaci mezi rodiči a dětmi, mezi dětmi, aktivně zabaví i jedno dítě.

Jak obrázkové příběhy „číst“?

  • Například začít s prohlížením jednoho obrázku, projít si tam všechny originální detaily. (Podívej se na toho ptáčka, co to je? A je tam jen jeden? Je tam nějaké miminko? Kde je? Co dělá?).
  • Vytipovat si postavu a sledovat ji na všech stránkách, zjišťovat co dělá, s kým se setkává (Co dělá Pepa, co se mu stalo? Proč? Kdo mu pomohl? Co bylo dál?).
  • Sledovat postavy a děje ve více knížkách v širším kontextu několika ročních období.

Proč jsou obrázkové knížky R.Susanne Bernerové jedinečné?

  • Svižně nakreslené figurky a zvířátka nepůsobí anonymně, mají vždy osobitý charakter a mnohdy i jméno. (Podívejte se na zadní stánku, jsou tam představené).
  • Přes velké množství postav a příběhů jsou obrázky velmi přehledné.
  • Příběhy beze slov má dítě objevit a formulovat, má hledat a nacházet detaily a souvislosti a samostatně je interpretovat.
  • Čím starší je dítě, tím více souvislostem rozumí. Stává se „malým detektivem“, který hledá a nachází příčiny a následky dějů a situací.
  • Dítě příběh nečte či neposlouchá, ale kreativně ho samo tvoří.
  • Knížka výrazně podporuje pozorovací schopnosti a chápání souvislostí, orientaci ve světě, podněcuje fantazii, rozvíjí jazyk a rozšiřuje slovní zásobu. Je navíc vtipná a baví děti i dospělé.

Přečtěte si také:

  • Prožijte si mikulášský víkend na zámkuProžijte si mikulášský víkend na zámku Blíží se mikulášský víkend. Přijďte se pobavit na zámek Mníšek pod Brdy. V sobotu 4. prosince je připravený výtvarný ateliér s čertem a Mikulášem. V neděli se podíváme do zámeckých […]
  • Pravda a ležPravda a lež Děti stojí volně po prostoru a vypráví pohádku s tím, že jeden hodí míček a řekne nějakou lež (na text z pohádky) například "Karkulka v lese potkala hrocha". Ten, kdo míč chytí musí […]
  • Včelí úlVčelí úl Včelí úl je domeček, ze dřeva a latiček, uvnitř voskový je plát, na něj staví včelky hrad. Pak ho medem naštosují a víčkem ho zavíčkují, včelař potom stáčí med, sladký je k […]
  • KluzištěKluziště Zima už je v plné síle, děvče čeká na mámu, venku je jí dlouhá chvíle, proč nemůže do krámu? Kde se vzala, tu se vzala na chodníku zmrzlá louže, ona místo aby stála, po ledě se […]
  • Legrační důmLegrační dům Jiří Kahoun, autor řady úspěšných knih pro děti, a Jiří Fixl, přední český ilustrátor, společně vytvořili další knihu svérázných pohádek, tentokrát určenou prvňáčkům. Znáte pidipidlíky? […]

Publikoval(a) (2 142) 

Nápady a inspirace

Vítáme nově příchozí:
Inspirujte se a sdílejte!

FB stránky
FB stránky
FB skupina
FB skupina
Přidej se
Přidej se



Jeden komentář k “Léto – Obrázkové příběhy

  1. jana

    pokud plánujete pracovat s celou čtveřicí, začněte knížkou Zima, je dějově první. My jsme se bohužel nachytali edičním plánem, začali Jarem, Zimu dostali dcerky jako poslední a dodnes v tom mají zmatek 🙁 Jinak naprosto super, i na dovolenou vystačíte s jednou knížkou, DOPORUČUJI!

Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu.


im
2007-2021 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat