Rubriky
Doprava Doprava a stroje

Pozor, autíčko

Tuto báseň můžete využít při besedě na téma: dopravní situace, semafor – světelné signály, provoz na silnici a ochrana našeho zdraví, co je dobře a co ne, co by se stalo – kdyby… , některé dopravní značky, kde si můžeme hrát?

Haló, kočky, pozor dejte,
do silnice neběhejte!
Každá chytrá kočička,
vidí z dálky autíčka.

Haló, pejsci, vy jste chytří,
dávat pozor – v tom jste mistři.
Ani velká kostička,
nezastaví autíčka.

Haló, děti – to je silnice,
tam jezdí aut nejvíce.
Na semafor pozor dejte,
do silnice neběhejte.

Na zelenou barvičku,
chytne pejsek kočičku.
S dětmi přejdou bezpečně,
hrát si budou společně.

Při hrách si uděláme z nastříhanách pruhů bílé čtvrtky silnici. Vyznačíme zebru, semafor nakreslíme a nalepíme ho na tvrdší karton, rozestavíme dopravní značky,autíčka a můžeme si začít hrát. Po hře ale vše ponecháme, protože se nám celá scenérie bude hodit na nácvik básničky. Záleží jen na naši fantazii, čím vším naši práci vylepšíme – např. křižovatka, kruhový objezd, domy kolem silnice atd..

Ve výtvarném koutku si děti nakreslí kočičky, pejsky a vystřihnout si je. A můžeme začít s nácvikem básničky – vlastně si ji zdramatizujeme a děti si ani neuvědomí, že se něco učí. Při nácviku např. holčičky – nakreslené kočičky, chlapci – pejsky – podle slov děti navigujeme a u každé sloky si můžeme říci, proč kočičky nesmějí přejít, můžeme diskutovat o naši dopravní situaci a tu můžeme měnit – např. barvy na semaforu atd…

Když uděláme 3 skupiny – kočičky, pejsky a děti můžeme celý text názorně předvádět a to děti určitě bude bavit.

Až si chytře pohrajeme, můžeme pohovořit o dopravních značkách – k čemu slouží, dát dětem obrázky, aby určovaly co je správně a co ne, nebo které dopravní situace by vedly k úrazu a následně do nemocnice. Můžeme ale i procvičit barvy – každé autíčko má jinou barvu, počítáme auta nebo procvičíme výslovnost hrou “Na auta” (v prostoru běháme, reakce na světelné signály, zajedeme na parkoviště, stopka, dáme auto do garáže – zklidnění, leh a další fantazii se meze nekladou). Opakováním td-td-td-td-td v rychlém tempu procvičujeme R.

Básnička je delší, ale podle mé praxe si ji děti takovou formou dost rychle zapamatují a vlastně se naučí mnohem víc díky naší dramatizaci. Doufám, že se děti básničku pěkně naučí a hlavně si odnesou ponaučení, aby jste se v příštím školním roce zase všichni ve zdraví sešly v mateřské škole.

Leave a Reply Cancel reply

Exit mobile version