2010 19.09

Neuro- vývojová terapie

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

Má Vaše dítě problémy s:

  • čtením
  • psaním
  • mluvením
  • koordinací pohybů
  • počůráváním
  • hyperaktivitou
  • soustředěním
  • přecitlivělostí … ?


Přetrvávající primární reflexy- opomíjený faktor problémů učení a chování u dětí

Neuro- vývojovou terapií se snažíme vyřešit příčinu mnoha problémů chování a učení. Přetrvávající primární reflexy mohou způsobit například problémy se psaním, čtením, symptomy ADHD a ADD, dyslexii, dyspraxii, logopedické a ortoptické vady, vertebrogenní potíže (bolesti zad), neurózy, chronickou únavu, autismus, PDD-NOS (Pervasive Developmental Disorder (Not Otherwise Specified)), anorexii a bulimii. Primární reflexy hluboce ovlivňují základní fyzické a psychické reakční vzory.

Každé miminko reaguje na podněty vrozenými primárními reflexy. Jsou to automatické, stereotypní pohyby, které vycházejí z mozkového kmene a v prvních měsících života mají za úkol zajistit životně důležité funkce. Díky primárním reflexům se mozek postupně naučí správně kontrolovat fungování těla: například zpracovávat vizuální a zvukové informace, získávat rovnováhu a prostorové vidění, hrubou a jemnou motoriku, koordinaci ruka-oko atd.

Když primární reflexy splní svůj úkol, musí být během prvních šesti, nejpozději dvanácti měsíců potlačeny vyššími mozkovými funkcemi. Pokud kontrola vyššími mozkovými funkcemi nad primárními reflexy není dostačující, mohou tyto reflexy zůstat aktivní i v pozdějším věku. Většina z nás má alespoň jeden přetrvávající primární reflex. Pokud ale přetrvává několik primárních reflexů, mohou být kontraproduktivní pro optimální neurologický vývoj. Primární reflexy mohou pak postihnout smyslové vnímání, rovnováhu, koordinaci pohybů a schopnost učení. Případné postižení i jen jedné funkce negativně ovlivňuje i ostatní funkce.

Proto některé děti ve svém vývoji zaostávají a mají i problémy ve škole. Problémy způsobené primárními reflexy mohou přetrvávat i do dospělosti, někteří dospělí pak například špatně zvládají stres každodenního života.

Léčba je založena na jednoduchých cvicích, které často napodobují pohyb vyvolaný primárními reflexy a tím dáváme mozku druhou šanci, aby se postupně naučil správně kontrolovat fungování těla. Na první návštěvě u Vašeho dítěte uděláme testy na zjištění přetrvávajících primárních reflexů. Poté Vás naučím cviky, které budete každý den s Vašim dítětem provádět (cvičení nikdy ale netrvá déle než cca 10 minut). Na kontrolu pak přijedete přibližně jednou měsíčně, kdy stav dítěte zkontrolujeme a podle potřeby změníme nebo opravíme cviky. Aktivita přetrvávajících primárních reflexů je tedy cvičením přirozeně potlačena, a tím zmizí i související potíže. Nepoužívají se žádné léky.

Pro více informací se prosím podívejte na www.Red-Tulip.cz

Lezení

Lezení je jeden z nejdůležitějších pohybových vzorců. Dítě se tím naučí koordinaci ruka-oko (kouká na pohyby rukou), což je nezbytné proto, abychom se dobře naučili číst a nevynechávali slova/řádky. Lezením se zlepší spolupráce vestibulární, proprioceptivní a visuální soustavy.
Hodně dětí s problémy se čtením nelezlo!

Psaní

Problémy s psaním můžou být způsobeny přetrvávajícími primárními reflexy. Protože bez:

  • správného držení těla a rovnováhy,
  • dostatečné integrace obou polovin těla,
  • plynulých pohybů rukou,
  • dostatečné jemné motoriky,
  • možnosti jednoduše překročit střed těla a
  • dobře vyvinuté dominantní ruky,

… je psaní noční můra!


Marja Volemanová – Red Tulip, fyzioterapie a neurofyziologická psychologie

Publikoval(a) (2 983) 
Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , ,




Leave a Reply


im
2007-2024 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat