2012 23.07

Environmentální výchova začíná již v mateřské škole

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

“Všechno, co opravdu potřebuji znát,
jsem se naučil v mateřské škole.”

Robert Fulghum

Environmentální výchova (z ang. environment, prostředí) je termín zaváděný také u nás ministerstvem životního prostředí od konce devadesátých let minulého století. Odhaluje důsledky lidské činnosti, která působí devastaci a ohrožuje život na Zemi, ukazuje možné způsoby potřebné k dosažení pozitivních změn v životním prostředí, vychovává k odpovědnému vztahu k přírodě a pochopení její nenahraditelné ceny pro život všech. Má za úkol budovat v lidech pozitivní vztah k přírodě, schopnost estetických prožitků v souvislosti s přírodou, zabývá se poznáváním vztahů v přírodě a vlivem člověka na ni; věnuje se budování správných hodnot, postojů a kompetencí k péči o přírodu. Tyto principy environmentální výchovy – jako výchovy k trvale udržitelnému rozvoji – a vzdělávání je nutné uplatňovat v každém věku a ve všech vyspělých zemích jsou součástí základního, středního a vysokoškolského vzdělávání. Nejefektivnější je však výchova předškolních dětí, které začínají poznávat svět, osvojují si pravidla chování ve společnosti lidí i v samotném prostředí, ve kterém žijí. Děti v předškolním a mladším školním věku mají velkou schopnost empatie, jsou vnímavé, citlivé a snadno se nadchnou pro dobrou věc. Nemají ještě zažité špatné návyky nebo je lze celkem snadno ovlivnit. Proto je toto období života určující také pro vytvoření vztahu k přírodě, kde mohou nalézt tolik neuvěřitelných zajímavostí a zakusit spoustu smyslových vj emů. Vztah k přírodě ale zejména městské děti nezískávají úplně snadno.

Autorka a koordinátorka ekologických programů, matka čtyř dětí, absolventka studia předškolní a mimoškolní pedagogiky a především zkušená učitelka MŠ Eliška Leblová, DiS., nabízí učitelkám mateřských škol i ostatním čtenářům (asi spíše čtenářkám), kteří se o práci s malými dětmi zajímají, ve své nové metodické příručce “Environmentální výchova v mateřské škole” (Portál, Praha 2O12, 1. vyd., 176 str.) řadu nápadů, které lze využít v rámci běžného programu mateřských škol, s jejichž pomocí můžeme v dětech probudit lásku k přírodě a současně naplňovat záměry Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Ve stručné úvodní teoretické části se autorka snaží odpovědět na některé otázky obecného charakteru, které s touto problematikou souvisejí. V hlavní části jsou pak uvedeny praktické a především v praxi vyzkoušené konkrétní nápady a náměty, seřazené podle ročních období (mapující průběh školního roku) tak, aby odpovídaly tomu, co lze právě v přírodě pozorovat nebo při práci s dětmi využívat. Závěr textu je věnován využití svátků jako mimořádných příležitostí k setkání s tradicemi.

Přečtěte si také:

  • Kovej, kovej, kováříčkuKovej, kovej, kováříčku Kovej, kovej kováříčku, okovej mi mou nožičku. Okovej mi obě, zaplatím já tobě. (dlaní nebo pěstí jako okováváme patu dítěte na "okovej mi obě" vystřídáme nohy) Okovám, okovám, až […]
  • O sněhulákoviO sněhulákovi O SNEHULIAKOVI (Viera Šmelková) Na dvore vyrástol snehuliak. Bol to krásavec. Mal guľaté bruško, uhlíkový úsmev, čierne okále a nos z mrkvy. Deti mu do ruky strčili starú maminu metlu […]
  • Cesta domůCesta domů Cesta domů daleká, nikdo tam už nečeká. Myšlenky se v hlavě rojí, o mámě i o tátovi. Mládí se už vzdálilo, ve vzpomínkách na domov, zas se ke mně vrátilo. Vzpomínky ty […]
  • Táto, pohoupej měTáto, pohoupej mě Táto, pohoupej mě na kolínku, povídej mě ještě chvilku o tom co jste dělávali, když jste malí bývávali. Udělám to také tak, až já budu velký chlap. Mámo,mámo povídej na klíně mě […]
  • MyškaMyška Ve zdi díra, mlsám sýra, to jsem celá já. Mám dvě očka, pozor kočka, ouška šedivá.

Publikoval(a) (3 010) 

Nápady a inspirace

Vítáme nově příchozí:
Inspirujte se a sdílejte!

FB stránky
FB stránky
FB skupina
FB skupina
Přidej se
Přidej se



Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu.


im
2007-2021 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat