2018 29.03

Hry pro rozvoj všímavosti u dětí

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

Mindfulness pro děti 5–12 let
Schopnosti zaměření (focusing), uvolnění (relaxation) a soustředění (concentration) jsou klíčem k tomu, aby děti a mladí lidé byli schopni dosáhnout emoční pohody, stejně jako pro rozvoj dovedností a schopností u dětí.

Tato kniha staví na modelu všímavé hry k dosažení pocitu pohody u dětí. Autorka vytvořila tento přístup, který pomáhá dětem uvědomovat si svůj vnitřní a vnější svět. První část se věnuje teoretickým a praktickým základům. Jsou zde popsány zásady při užití modelu všímavé hry při zohlednění emočního prostředí. Vychází z toho, že potřeba se na něco soustředit je přirozenou součástí našeho života. Samotná všímavá hra pak rozvíjí živé interakce, učen při ní probíhá hrou. Při strukturování prostředí je třeba jasně definovat role, pravidla a hranice, aby se děti cítily v bezpečí. Podpůrné prostředí, v němž se uznávají a cení všechny emoce, podporuje motivaci k soustředění a sebezklidnění. Potřeba je k tomu pět základních dovedností: sebekontrola, přizpůsobivost, účinné naslouchání, účinné pozorování a představivost.

Druhá část je zásobárnou her a aktivit od „Zaměření na tělo“, „Konec nervozity“ k „Hudebním kresbám“ a „Předání úsměvu“. Aktivity je vhodné použít jak ve skupinách dětí ve věku 5-12 let, stejně jako s jednotlivci, a mohou být upraveny pro děti se zvláštními potřebami a potížemi se soustředěním, jako je ADHD, a pro starší děti.

U každé hry je přehledná úvodní tabulka (ikony) s údaji o spodní věkové hranici, pro kterou je hra vhodná, délce cvičení, zda je hra pro větší či menší skupiny, zda při hře děti mluví a co jsou základní prvky, schopnosti či dovednosti, které se při hře rozvíjejí (např. sebepřijetí, představivost, sebeovládání, dedukce, naslouchání, sebedůvěra). Kromě popisu základních pravidel hry jsou uvedeny možné úpravy a nápady na její další rozvíjení.

Deborah M. Plummer je vysokoškolská pedagožka (De Montfort University, Leicester) a terapeutka, autorka řady publikací pro práci s dětmi i s dospělými. V Portálu vyšly její knihy Skupinové  hry pro rozvíjení sebeúcty (2013) a Učíme děti zvládat úzkost, obavy a stres (2013).

Ukázka z knihy
K zakoupení zde: Hry pro rozvoj všímavosti u dětí

Přečtěte si také:

  • RukaRuka Jedna, dva, tři, čtyři, pět, musíš pilně přemýšlet. Napočítat do pěti, to je úkol pro děti. Na čem se to krásně sčítá? Co má čeho právě pět? Kdopak to ví? Kdo napoví? Kdo z Vás už […]
  • Bum, bum, ratataBum, bum, ratata Jedna čertí písnička 🙂
  • BouřkaBouřka Hřímej, hřímej, bouřko, zavřeme si ouško! Dřímej, dřímej, dřímači, peřina tě netlačí!
  • Valentýnské srdceValentýnské srdce Celé tvořila má dcera Pavlína (5 let) - vystřihla si z tvrdého barevného papíru dva stejné obrysy srdíčka na jeden přilepila listy a druhé srdce přilepila na to první. Po té si vystřihala […]
  • Jako kočky a psi: Pomsta prohnané KittyJako kočky a psi: Pomsta prohnané Kitty V pradávné bitvě mezi kočkami a psy zašla jedna kočička až příliš daleko. Kitty Galore, bývalá agentka kočičí špiónské organizace, se dala na špatnou cestu a vymyslela ďábelský plán, […]

Publikoval(a) (291) 

Nápady a inspirace

Vítáme nově příchozí:
Inspirujte se a sdílejte!

FB stránky
FB stránky
FB skupina
FB skupina
Přidej se
Přidej se



Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu.


im
2007-2021 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat