2012 17.03

Jaro – Obrázkové příběhy

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

Jednoduchou řečí obrázků vypráví renomovaná autorka a ilustrátorka dětských knih Rotraut Susanne Bernerová příběhy všedního dne, obratně a vtipně splétá dohromady drobné epizody. Malý čtenář může v knížce hledat postavičky a zvířátka a sledovat, co dělají od první do poslední stránky. Kudy chodí teta Květa, kde si kluk Ondra bude hrát s kamarády, co dělá ve městě liška. Stává se „malým detektivem“, který zjišťuje například, proč Pepa upadl a jak se dostal klobouk na strom, a luští mnoho dalších hádanek. Knížka podporuje pozorovací schopnosti a podněcuje fantazii, rozvíjí jazyk a rozšiřuje slovní zásobu. (Paseka)

Rotraut Susanne Bernerová (1948) vystudovala v Mnichově grafiku a design. Byla třikrát oceněna Německou cenou za literaturu pro mládež i mnoha dalšími prestižními cenami. Patří mezi nejznámější a nejúspěšnější současné ilustrátory a autory knih pro děti v Evropě i v zámoří.

  • V Německu prodáno téměř 1 000 000 výtisků
  • Knihy jsou vynikající pomůckou sloužící k rozvíjení dětské fantazie a schopnosti vyprávět

Obrázkové příběhy

Co v knížce je?

  • Na každém obrázku je toho mnoho k vidění: figurky, zvířátka a věci, nakreslené vždy s jedinečným charakterem, aby je děti mohly dobře poznat a skamarádit se s nimi.
  • Scéna města a jeho okolí zůstává stejná a vytváří tak důvěrně známé prostředí; mění se roční období (jaro, léto, podzim, zima) a situace, v nichž se postavy a zvířátka pohybují.

K čemu knížka je?

  • Dynamické kresby vedou děti k aktivnímu hledání, spojování souvislostí, samostatnému verbálnímu formulování (nejen prostý popis osob a věcí (kdo je to, co je to a jaké je to?), ale i dějů (co kdo dělá a proč to dělá?).
  • Situace z každodenního života napomáhají k lepší orientaci ve světě, který dítě už zná (to jsem viděl, tam jsme byli, pamatuješ se…) nebo seznamují se situacemi, které na dítě teprve čekají (to taky uvidíš, tam půjdeme).
  • Dává bohaté podněty ke komunikaci mezi rodiči a dětmi, mezi dětmi, aktivně zabaví i jedno dítě.

Jak obrázkové příběhy „číst“?

  • Například začít s prohlížením jednoho obrázku, projít si tam všechny originální detaily. (Podívej se na toho ptáčka, co to je? A je tam jen jeden? Je tam nějaké miminko? Kde je? Co dělá?).
  • Vytipovat si postavu a sledovat ji na všech stránkách, zjišťovat co dělá, s kým se setkává (Co dělá Pepa, co se mu stalo? Proč? Kdo mu pomohl? Co bylo dál?).
  • Sledovat postavy a děje ve více knížkách v širším kontextu několika ročních období.

Proč jsou obrázkové knížky R.Susanne Bernerové jedinečné?

  • Svižně nakreslené figurky a zvířátka nepůsobí anonymně, mají vždy osobitý charakter a mnohdy i jméno. (Podívejte se na zadní stánku, jsou tam představené).
  • Přes velké množství postav a příběhů jsou obrázky velmi přehledné.
  • Příběhy beze slov má dítě objevit a formulovat, má hledat a nacházet detaily a souvislosti a samostatně je interpretovat.
  • Čím starší je dítě, tím více souvislostem rozumí. Stává se „malým detektivem“, který hledá a nachází příčiny a následky dějů a situací.
  • Dítě příběh nečte či neposlouchá, ale kreativně ho samo tvoří.
  • Knížka výrazně podporuje pozorovací schopnosti a chápání souvislostí, orientaci ve světě, podněcuje fantazii, rozvíjí jazyk a rozšiřuje slovní zásobu. Je navíc vtipná a baví děti i dospělé.

Přečtěte si také:

  • Františkovy vánoce – koledy pod stromečekFrantiškovy vánoce – koledy pod stromeček 01. - 14. Františkovy Vánoce 36:44 15. Koleda,koleda Štěpáne 00:27 16. Veselé Vánoční hody 01:32 17. Zelená se louka 01:25 18. Já malý přicházím 01:13 19. Já bych rád k Betlému […]
  • Sestřičky kočičkySestřičky kočičky Dvě sestřičky kočičky chtěly nové botičky. Tak na svoje tlapičky natáhly si střevíčky. Nocí šly a klapaly myšky se jim vysmály. A tak zase kočičky sundaly si střevíčky. Nocí […]
  • Úvod do výuky angličtiny nejmenších dětíÚvod do výuky angličtiny nejmenších dětí O potřebně znalosti cizího jazyka není sporu a rodiče si to uvědomují. Kdy tedy začít s učením cizímu jazyku? Podle odborníků je důležité, aby dítě začalo s cizí řečí co […]
  • Čtení o vepříkovi a kůzletiČtení o vepříkovi a kůzleti Kouzelné vyprávění o tom, jak spolu hospodařili vepřík a kůzle. Rohaté kůzle vaří a uklízí a kulaťoučký vepřík se stará o zahrádku. Chcete vědět, co se jim přihodilo, když pekli kaštany […]
  • Doučování, které baví. Rozhovor s Milanem Šťastným o  2+2 škole matematikyDoučování, které baví. Rozhovor s Milanem Šťastným o 2+2 škole matematiky Ve svých 26 letech se rozhodl pro novou náplň života. Vzdělávání dětí.  Otevřel totiž 2+2 školu matematiky v Českých Budějovicích. Řeč je o mladém a stále usměvavém muži, Milanovi […]

Publikoval(a) (2 550) 

Nápady a inspirace

Vítáme nově příchozí:
Inspirujte se a sdílejte!

FB stránky
FB stránky
FB skupina
FB skupina
Přidej se
Přidej se



Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu.


im
2007-2020 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat