2017 20.05

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy. Obdobně jako děti učíme cíleně znát barvy, tvary, počítat, stříhat papír či chytat míč, je nutné se cíleně zaměřit i na získání poznatků a zejména praktických sociálních dovedností, které dětem umožní bezproblémové vzájemné soužití. Zároveň jim vytvoří kvalitní předpoklady pro soužití v dalších sociálních skupinách, navazování kontaktů s lidmi, spolupráci a komunikaci s nimi.

Osvojení základních sociálních dovedností, postojů a poznatků dětí ve školce vytváří předpoklady jejich dobrého soužití v dětském kolektivu i navazování vztahů v dalších etapách jejich života. Následně děti dokážou na konkrétních situacích vysvětlit některé pojmy – co to znamená být ohleduplný a kamarádský k ostatním dětem.

 

Ve školce by se děti měly naučit respektovat ostatní děti a spolupracovat s nimi, osvojit si vhodné způsoby vyjednávání a řešení konfliktů. Rozpoznávat nevhodné chování, ubližování a nespravedlnost, příp. na ně upozornit.

 

Získání pozitivních postojů a vztahů k ostatním dětem (lidem) je pro děti základnou pro vytváření vztahů v průběhu celého života. Děti by se ve školce měly naučit, že všichni máme stejnou hodnotu, jsme stejně důležití, přestože jsme každý jiný. Uvědomit si, že každý z nás je jiný, jedinečný a že je to dobře.

 

Pro nácvik těchto dovedností jsou klíčové hry a tematická cvičení.

  • Děti budou v rozhovorech, modelových situacích nebo při řešení běžných drobných konfliktů společně hledat odpověď na otázku, co to znamená být kamarád.
  • Při různých aktivitách budou rozhodovat o tom, jaké sociální interakce se jim líbí a jaké ne a také jak by to mohlo být jinak, lépe.
  • Děti budou samostatně hledat způsoby, jak urovnat spor, potěšit kamaráda, omluvit se nebo se bránit nevhodnému chování.
  • Samostatně (starší děti i bez pomoci učitelky) budou dodržovat a mezi sebou samostatně řešit společně dohodnutá pravidla chování.

V článku byly použity ukázky z publikace Nápadník pro mateřské školy http://www.raabe.cz/napadnik/. Více informací naleznete na www.raabe.cz.

Přečtěte si také:

  • Kruh je čára zaoblenáKruh je čára zaoblená Kruh je čára zaoblená, bez konce a počátku. Nakreslíš ho kolem mince tužkou tam i pozpátku.
  • SmaženiceSmaženice Pomůcky: Kartičky s houbami Vedoucí hry rozdělí děti na různé houby - hřiby, žampióny, bedle. Když řekne nějakou houbu, děti se musí přemístit na jinou židličku. A ten co je uprostřed […]
  • Pohybová hra: Čísla na stromechPohybová hra: Čísla na stromech V lese se označí šest stromů čísly a hráči z družstva se snaží postupně se dotknout stromů podle čísel 1-6. Po vystřídání všech hráčů vítězí rychlejší družstvo. Vhodné pro děti od 5 let. […]
  • Ella v LaponskuElla v Laponsku Ella a celá její třída vyhrála pobyt na sluncem zalité pláži kdesi u moře. Tak proč jim kapitán letadla přeje při vzletu šťastnou cestu do Laponska? Kam se poděly kufry? A jak je […]
  • Balónek z poutiBalónek z pouti Bára byla s tátou na pouti. Projela se na řetízkovém kolotoči, pohoupala se na houpačce a nasedla i do labutě a nechala se vynést vysoko nad vesnici. Tatínek jí koupil cukrovou vatu a […]

Publikoval(a) (867) 

Nápady a inspirace

Vítáme nově příchozí:
Inspirujte se a sdílejte!

FB stránky
FB stránky
FB skupina
FB skupina
Přidej se
Přidej se



Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu.


im
2007-2020 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat