2012 05.09

Cesta do školky

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

V adaptačním období bývá právě cesta do školky jednou z nejobtížněji zvládaných situací. Kňourání, poplakávání, přemlouvání, smlouvání nebo tichý pláč a svěšená ramínka dítěte dokáží rozhrábnout pevnou půdu pod nohama i rodičům původně skálopevně přesvědčeným, že školka je v tuto chvíli tím nejlepším místem pro jejich ratolest.

Aby cesta do školky mohla proběhnout v rámci možností v co největší pohodě, mělo by jí předcházet pohodové probuzení. Tří až šestileté děti potřebují v noci spát 10 – 12 hod. Má-li tedy dítě vstát v sedm ráno, mělo by být večer v posteli nejpozději mezi osmou až devátou hodinou. Nedostatek spánku může být příčinou nevrlosti a podrážděnosti dítěte, které ke klidnému průběhu ranních rituálů rozhodně nijak nepřispívají.

Pokud to jde, vyplatí se ráno předcházet konfliktním situacím. Oblečení do školky nachystat v klidu už večer, ranní pohádku načasovat tak, aby nezpůsobila časový pres (nebo televizi raději vůbec nezapínat) a pracovní telefonáty vyřizovat až poté, co dítěti zamáváte od branky ve školce. Pravidelné opakování všedních činností vytváří u dětí pocit bezpečné jistoty. Čím méně budou ranní rituály narušovány, tím klidnější start do nového dne dítěti i sobě připravíme.

Zvláště u menších dětí pomáhá, zaměstnáme-li cestou do školky jejich pozornost něčím, co se školkou přímo nesouvisí. Můžeme zpívat oblíbenou písničku, dávat si hádanky, počítat červená auta nebo přeskakovat rozlomené dlažební kostky. S odváděním pozornosti ale obvykle neuspějeme u dětí starších nebo u dětí, které se o „utrpení“ ve školce chtějí bavit právě teď. Pak je na místě vyjádřit pochopení pro dětské slzičky a dítě citlivě podpořit, aniž bychom při tom sklouzli k litování, které by dítě mohlo později využít k manipulaci a hře na rodičovské city: „Maminko, když pro mě nepřijdeš po obědě, zase budu takhle hodně plakat….“. Oporou pro zvládnutí ranní cesty do školky může být i plyšáček nebo jiný talismánek, který dítě žmoulá v kapsičce, čímž přirozeně uvolňuje napětí.

Informace, které od nás dítě dostane, by se měly vždy držet v mantinelech reality. Střízlivější popis toho, co dítě ve školce čeká, prospěje více než hromada superlativů o úžasné instituci, nejhodnějších učitelkách, výborných kamarádech a nejlepších hračkách. Rodičovskou nejistotu maskovanou za chvalozpěvem na školku děti snadno prokouknou a efekt pak bývá zcela opačný. „Když se školky bojí máma, měl bych se bát i já“.

Autorka článku Mgr. Eva Kneblová je psycholožka, působí ve společnosti Mansio v.o.s., www.mansio.cz. Diskusi k článku a možnost dotazů k tématu naleznete na www.facebook.com/spoluajinak

Foto: www.freepik.com

Přečtěte si také:

  • Boudo, budkoBoudo, budko Myška, žabka, zajíček našli v poli domeček. Prosil pejsek čmuchálek, že nechce doma zahálet. Rád si hraje s kamarády, že chce bydlet s nimi tady. Tak si spolu v domku žili ani se […]
  • Haló taxi!Haló taxi! Haló taxi! Kdo se žení, nemiluje otálení. Dejte pozor na cestu, nevyklopte nevěstu!
  • Tajný život mazlíčkůTajný život mazlíčků Na motivy úspěšného animovaného filmu Copak asi dělají vaši mazlíčci, když nejste právě doma? Páchají neplechu! Kocour Koule pořádá útoky na ledničku, andulka Čimča si pouští videohry a […]
  • Mráz jde krůček po krůčkuMráz jde krůček po krůčku Mráz jde krůček po krůčku po hladině potůčku. A potůček, to jsou věci, zapomíná téci. Všechna voda hned, změnila se v led.
  • Na medvědy a ptákyNa medvědy a ptáky Pomůcky: pták, medvěd – maňásek, obrázek, hračka. Úkol: reakce na optický signál. Popis: učitelka má 2 obrázky (hračky, maňásky), medvěd, pták. Děti jsou rozděleny do dvou skupin. […]

Publikoval(a) (799) 

Nápady a inspirace

Vítáme nově příchozí:
Inspirujte se a sdílejte!

FB stránky
FB stránky
FB skupina
FB skupina
Přidej se
Přidej se



Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu.


im
2007-2021 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat