Co mi povíš, Matěji?

Knížka Co mi povíš, Matěji? není učebnicí logopedie. Je to spíše motivační pomůcka pro předškoláky, jejich rodiče, prarodiče a také pedagogy v předškolních zařízeních. Měla by čtenáře nasměrovat k tomu, co lze dělat pro to, aby se řeč rozvinula a usadila dříve, než se dítě usadí ve školní lavici. Může sloužit také jako signalizační světélko tam, kde se ukáže něco, co volá po odborném posouzení, nebo jako směrovka na klinickou logopedii.

Knížka je rozdělena do deseti základních kapitol, které odpovídají měsícům školního roku, začínáme tedy v září a končíme v červnu. Děti se tak mohou seznamovat s kalendářem školního roku. Dospělí s dětmi mohou pracovat na cvičeních pro každý měsíc a postupovat měsíc po měsíci, nebo podle svého vlastního uvážení a potřeby.

Každá kapitola je rozdělena do tří částí. První část je koncipována jako čtení pro děti. Většinou ho tvoří krátký text, příběh, který má děti motivovat ke společné práci. Druhá část každé kapitoly obsahuje průpravná či kontrolní cvičení pro rozvoj řeči jako celku. Děti si mohou zopakovat poznávání barev, rozvinout pozorovací schopnosti, rozšířit slovní zásobu, zdokonalit rytmické a slovesné cítění. Část cvičení je zaměřena na analýzu a syntézu řeči, rozvoj početní paměti a intermodality, rozvoj verbální paměti, udržení dějové linky, vyzkouší si zařazovat a třídit verbální celky, procvičí zobecňování a akustickou paměť. V publikaci jsou také cvičení pro rozvoj fonematického sluchu a motorické i grafomotorické sestavy, uvolňovací a stimulační cvičení pro motoriku jazyka a mluvidel a část týkající se artikulace. Ta předpokládá, že výslovnost dítěte se vyvíjí dobře a stávající cvičení slouží pro upevnění a konečné zafixování již dobře navozených hlásek.

Třetí část je tvořena autentickými otázkami a odpověďmi z oblasti řeči a komunikace. Autorka Markéta Hrubínová během své logopedické praxe odpovídá na mnoho otázek, které jsou jí kladeny od rodičů dětí, od prarodičů a od malých klientů samotných.

Ukázka z knihy:
Seznámení s Matějem a zvířátky

Ve městě je žlutý dům a v něm bydlí kluk Máťa. Je mu pět a půl a ještě kousek, takže půjde do školy. Ne hned, ale po prázdninách. Prázdniny jsou ale daleko. Tedy zas tak daleko ne, míní Matějův plyšák Hroch. Aspoň podle toho, z jaké stra ny se to vezme, protože jedny nedávno byly, ale z druhé strany, než budou.

Ale ty Máťu zase až tak moc nezajímaly, protože ještě nebyl předškolák. Teď ale předškolák je a bude celý rok. A na konci toho roku paní učitelka v mateřské škole vezme buben a vybubnuje Matěje z mateřské školky do opravdové školy. A to bude velká sláva. Ale o tom si přečteme až na úplném konci téhle knížky.

Máťa má tři oblíbená zvířata. Hrocha, Béďu a Kojota. Jsou plyšová a krásná. Hroch od Ježíška je celý růžový, má pruhované nohy a velkou pusu. Kojota dostal Máťa od maminky, když ležel v nemocnici. Byly tam hodné sestřičky, ale Máťovi se stejně stýskalo. A maminka, když přišla za Matějem, přinesla Kojota a vyprávěla, jak byla v obchodě s hračkami, byla tam auta sklápěcí a auta závodní a také kuchyňka a spousta panenek a veliký koš s plyšáky. A z toho koše najednou někdo volal: „Já chci k Máťovi, já chci k Máťovi, prosím tě, koupila bys mě, maminko?“ A maminka toho krásného Kojota koupila. Úplně nejdéle má Béďu. Béďa se jmenuje vlastně Bedřiška a je to medvědí holčička. Je veliká jako opravdové miminko a Máťa jí říká Béďa, protože s ní kamarádí opravdu dlouho. Tak dlouho, že tenkrát, v dávných dobách, neuměl Ř, které se teď už učí. Tenkrát, v dávných dobách, když Matěj přišel poprvé do školky, mluvil dost legračně. Ale pak začal chodit na logopedii a pracovat na řeči, jak tvrdí pan doktor. Nebo pan logoped také říká, že „rozvíjí řeč“.

Jak to začalo

Jednou v září přišla zvířata za Máťou, že by chtěla také pracovat na řeči. Rozvíjet řeč, jak to znají už od Matěje. A jestli by jim Máťa neukázal něco z té logopedie. A Béďa by si přála zahrát si na to, jaké to bylo v dávných časech, když byla úplně malá a úplně nová. A Kojot by si přál, aby ho také někdo vybubnoval do opravdové školy, a Hroch by se rád naučil držet pastelku, a vůbec všechna zvířata chtějí být také předškoláci.

Máťa si sedl na malou židličku, chvíli přemýšlel a pak řekl: „Tak jo, zkusíme to.“ A zvířata volala silnými hlasy „hurá, hurá“ a Máťa posadil Hrocha na krabici od počítače, Béďu opřel o židličku a jen Kojot se pořád překlápěl na jednu stranu a na druhou a vůbec nedržel rovnováhu. „Já bych věděla,“ špitla Bedřiška. „V koupelně je to malé modré umyvadélko, co ho má maminka na jemné prádlo.“ „A co já a umyvadélko?“ kroutil hlavou Kojot naklopený stále na pravou stranu. „No jako, že by sis do něj tak trochu sedl a tak trochu opřel.“ „Ano to je nápad,“ souhlasil Máťa, a Hroch se tak pěkně podívá na Béďu. „Ty to umíš tak pěkně vymyslet!“ Béďa se podívá pěkně na Hrocha a povídá: „To mě jen tak napadlo.“ A to už všichni tři sedí před Máťou a Kojotovi to v umyvadélku sluší. Máťa sedí na malé židličce, v ruce drží zrcadélko, a začínáme.

Procvičování R s Kojotem

Nejdřív si jazyk pořádně rozcvičíme.
Zahrajeme si na psíka, který má žízeň.
Vyplazujeme co nejvíce jazyk a pohybujeme s ním co nejvíce nahoru a dolů.
Náš jazyk jde na procházku (rychlé vysunování jazyka a zasunování).
Jak lízáme lízátko (pomalé pohyby jazykem zdola nahoru).
Jedeme autem (rozkmitání rtů a hrotu jazyka, který je posunut mezi rty)
fd fd fd, bd bd bddd.

Kojot procvičuje slova s R

Trn, trp, trh, trká, trůn, trubka, truhla, tropí, troška, trojčí, trám, tráva, trafika.
Frk, frká, frnknout, fronta, Franta, frak, fraška, František, fréza, fretka, fregata, frézie, frekvence, Frigo, Frýdek, Frýdlant.

Prve, prší, první, prvek, prská, prstíky, prkénko, průvan, průlom, protiva, provázek, prosím, probudím, prohlídka, provázek, proudí, proužek, proutí, prach, prachy, prak, práce, pračka, pramen, pramice, pramínek, Praděd, prádlo, pradlenka, pravítko, preclík, prezident.
Brko, brní, brnká, brzda, brloh, brak, brouček, brusinka, bručoun, broskev, brokát, brouk, brouci, brousí, brak, bravo, Braník, brána, bradka, bradla, branka, brašna, brázda, Brázdim, Brazilec, brácha.

Vrh, vrták, vrt, vrže, vrba, vrhač, vrtulník, vrtí, vrub, v růži, v rohlíku, v rukávu, v rodině, v Rokycanech, v rondu, v rodě, v ropě, v rozhlase, v rádiu, v republice, v révě, v reklamě, v replice, v rezervě, v Rejšicích, vryp, v Rychnově, v rybě, v rychlíku, v rybníku, v rychlosti .
Hrb, hrnec, hrst, hrbol, hrnky, hrdlička, hruď, hrubý, hrůza, hruška, hrudka, hrudník, hroch, hrom, hrozen, hrozinka, hrouda, hroutí se, hráz, hrách, hrábě, hraje, hranatý, hračka, hranice, hrášek.

Chrt, chrčí, chrpa, chrup, chrupky, Chrudim, chrom, chromý, chroptí, chrobák, chrochtá, chroupe, chroustá, chroust, chrám, chrápe, chrání, chrást, chraptí, chrapot.

Krb, krk, krčí, krtek, krtina, krmelec, krkavec, Krkonoše, krmítko, krkovička, krákavý, krkoun, krmení, Krbec, kruh, krutý, kručí, kartoun, k ruce, k rubu, k roj, krov, krok, kroky, kromě, krotký, kroniky, krocan, krokodýl, krotitel, kropí, kropítko, kropenatý, kroutí, krouží, kroupy, krouhá, kroužek, kraj, krab, krach, krám, král, královna, kráva, krása, králík, krajíc, krajina, krabice, krytina, krápníky, krém, krejčí, kreslení, kreslí, kredit, kreslící, Krym, krysa, krychle, krystal, krinolína, kritik, kritika, krize, Kristýna.

Mrzne, mrká, mrkev, mrtvý, mrštný, mručí, mručivý, mrož, mrak, mráz, mračí se, mravenec, mrazík.
Drbe, drhá, drtí, drží, drkotá, druh, druhý, družba, družka, družice, družička, drak, drát, dráp, drápek, dráb, dráha, drápe, drásá, drama.
Crká, crčí.

Srp, srká, srnka, srst, srneček, srpen, sršeň, srdce, srdnatý, srub, srůstat, srostlý, sroubený, sráz, srážka.
Zrní, zrníčko, zrcadlo, zrzek, z ruky, zrovna, zrozený, zrychluje se, zrosená, zrak, zrada, zraje, zraní se, zrýt, zrýmovat, zrychlit.
Šrotuje, šroub, šroubek, šroubovák, šrám, šramotí, šramotidlo.
Žrádlo, žravý, žralok, žrout.

Metro, jitro, patro, citron, ostrov, stroj, strom, kontrola, patrola, struna, strop, zatroubit, astra, sestra, kostra, strana, nástraha, naproti, výprodej, oprava, výprava, spravedlivý, kopretina, paprika, dobro, obruba, obrousit, dobrák, obrátka, kufry, Afrika, havran, kolovrat, návrat, mokro, škrob, mikrob, cukroví, angrešt, pohroma, ohromný, pohromadě, nahrávka, ochrana, zachrastí, námraza, zamračí, zamručí, jádro, nadrobí, modrá, odraný, zdraví, chatrč, kostrč, zástěrka, postrčí, petržel, otrhánek, dobrman, cvrnká, cvrček, zavrčí, čtvrtek, kokrhá, okrsek, náčrtek, zamrzne, erb, hora, nora, díra, beru, peru, chorý, starý, čirý, párek, Jarek, Marek, dvorek, Maruška, Jaruška, koroptev, parohy, tvaroh, národ, nárok, výrok, výrobek, úroda, Veronika, opera, beran, porada, barák, paráda, opereta, nárys.

Petr, metr, svetr, litr, mistr, vítr, lustr, kapr, kopr, obr, hadr, cukr.
Radim, Roman, rychle, ropucha, ruka, rohy, rukáv, rostlina, rádoby, rondo, reproduktor, rád, roháč.
Slova s R cvičíme až tehdy, kdy dítě R správně tvoří. Pokud tomu tak ještě není, mohlo by si opakováním slůvek s R zafixovat chybnou výslovnost.

Kojot se učí básničky s Ř

Nejsou lepší řemesníci,
jako řezníci.
Ráno vstane, jde do krámu,
drží sklenici.
(Táborsko)

Tenkrát mně bylo dobře,
když jsem koně pásával,
tenkrát mně bylo dobře,
když jsem koně pás.

Teď řinčí ostruhy,
teď řinčí šavlička,
tenkrát mně bylo dobře,
když jsem koně pás.
(Prácheňsko)

Ukázky z knihy Co mi povíš Matěji? (Portál 2010)
http://obchod.portal.cz/produkt/co-mi-povis-mateji/

Leave a Reply

Přejít nahoru