2013 26.11

Jak se kluci a holky učili říkat L, ĎŤŇ, CSZ, ČŠŽ, R a Ř

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

jak-se-kluci-a-holky-ucili-rikatPublikace Jak se holky a kluci učili říkat L, ĎŤŇ, CSZ, ČŠŽ, R a Ř obsahuje:

  1. soubor her a obrázků k procvičení hlásky – dělení slov na slabiky, skládání slov, tvoření slov odvozováním, rýmování, tvoření zdrobnělin, opačný význam slov… (slouží k obohacování slovní zásoby, cvičení paměti, rozvíjení fonematického sluchu, usnadňuje počáteční čtení)
  2. krátké povídky se zvýšenou frekvencí dané hlásky (lze je využít pro upevňování nově vyvozených hlásek a k napodobování modulačních faktorů řeči: rytmu, tempa, dynamiky)


Vážený dospělý,
oslovuji Vás záměrně takto, protože nevím, zda jste rodič, prarodič, případně učitel nebo student zajímající se o kultivaci naší mateřštiny. Možná také, že máte ve své blízkosti človíčka, kterému není moc dobře rozumět, a vy si děláte starosti, jak se domluví s kamarády a jak to asi zvládne ve škole. Nyní, kdy má komunikace stále větší vliv na uplatnění člověka ve společnosti a ve světě práce, chceme našim dětem i z tohoto hlediska poskytnout co nejlepší podporu. Proto jste možná sáhl po knize Bohdany Pávkové s ilustracemi Richarda Šmardy Jak se kluci a holky učili říkat L, ĎŤŇ, CSZ, ČŠŽ, R a Ř. Nebo se snad vašemu dítku zalíbila lákavá barevná obálka? Mnohem lépe, protože bude s tím větší chutí, s vaší pomocí, rozhýbávat mluvidla, jak se odborně říká rtům, jazyku, zubům…, tedy všem částem našeho těla, které se na řeči podílejí. Nesmíme také zapomenout na zrak a sluch a samozřejmě na mozek, který vše řídí. Uvědomujeme si totiž, že pro správnou řeč nestačí jen dobře otvírat ústa a hýbat jazykem. Musíme přemýšlet o obsahu toho, co chceme sdělit, a hlavně nás musí mluvení těšit. Nutíme-li dítě k mluvení, určitě je nepřimějeme ke správné řeči a ještě navíc v něm vzbudíme k řeči odpor a bohužel často i odpor k učení. Využijeme-li však doporučení a výborně, na vysoké odborné úrovni, zpracované hry a cvičení významné logopedky s dlouholetou úspěšnou praxí Bohdany Pávkové, určitě se nám podaří dítě pro společnou práci získat. Ti z nás, kteří znají dřívější úspěšné publikace autorky, mi dají za pravdu, že tato nová knížka dále rozvíjí předchozí (např. Hrajeme si s řečí, 2004, Říkej si se mnou, 2005) a liší se od nich. V prvé řadě je tu příběh dětí, které si s řečí „hrají“. Ten tvoří z „logopedických cvičení“ celek, který povzbuzuje chuť dítěte v práci pokračovat. Dalším kladem je povzbuzování aktivity dítěte formou úkolů, „čtení“ obrázků a konečně naslouchání příběhům a jejich vyprávění. Autorka samozřejmě uplatnila všechny odborné zásady umožňující upevnění správné výslovnosti, rozvíjení vyjadřovacích schopností dítěte. Proto je vhodné postupovat přesně podle jejích doporučení, nespěchat, zkrátka si to s dítětem užívat a radovat se z úspěchu. Bude to pro něj jistě příjemná práce – hra, protože bude mít prostor i pro dotvoření – vybarvování lákavých ilustrací Richarda Šmardy. Knížka bude užitečná pro děti předškolního věku i pro začínající školáky, které podpoří v začátku čtení.

Hodně radosti ze společné práce přejePhDr. Alena Šafrová
speciální pedagožka, logopedka

Knihu můžete zakoupit zde: http://knihy.cpress.cz

Přečtěte si také:

  • Mezi námi zvířátkyMezi námi zvířátky Vítejte u nás v Africe na savaně plné zvířátek a jejich potrhlých dobrodružství! Máme tu pštrosa s hlavou v písku, slona co chce létat, šibalského hada i zvědavé žirafy. A ti všichni […]
  • Těžká práceTěžká práce Malé kotě sedí v botě, tiše kouká na pavouka, jak si v bytě dělá sítě.
  • Kapesníček č. 6/2011Kapesníček č. 6/2011 Po čtrnácti dnech je tu další Kapesníček. Nové číslo dává jasně najevo, že je léto za dveřmi. Ať si ho děti v předprázdninovém období hezky užijí. PDF soubor, návod na složení Kapesníčku a […]
  • Dramaticko-pohybová hra „Lávka přes řeku”Dramaticko-pohybová hra „Lávka přes řeku” Hry a činnosti pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétně pro somaticky postižené a handicapované děti. Tuto hru můžeme motivovat například pohádkou „Ošklivé káčátko“ od […]
  • Padá sníhPadá sníh Padá sníh, padá sníh, pojedeme na saních. Na saních to pěkně jede, tohle každý nedovede. Padá sníh, ...

Publikoval(a) (190) 

Nápady a inspirace

Vítáme nově příchozí:
Inspirujte se a sdílejte!

FB stránky
FB stránky
FB skupina
FB skupina
Přidej se
Přidej se



Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu.


im
2007-2021 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat