2012 04.04

Komunikace v rodině

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

Komunikace v rodině je důležitá pro vývoj dětské řeči. To jakým způsobem mezi sebou mluvíme, jakou máme hlasitost projevu. Pokud se v rodině křičí, do toho ještě hraje rádio nebo televize, dítě nemá možnost vše sledovat a ztrácí se. Miminka mohou být plačtivá a svým křikem vás budou určitě upozorňovat, že se jim tolik hluku nelíbí. Pro rozvoj řeči má svůj velký význam i způsob komunikace v rodině. Zamyslete se nad tím, zda spolu jako partneři otevřeně mluvíte, zda si dokážete říci vše narovinu, bez velkých hádek, domluvit se, máte možnost říci svůj názor. Všechny tyto informace vaše dítě vnímá už od útlého věku a zaznamenává si je a později je i samo používá. Jaká gesta používáte, jaká slova volíte, to vše dítě brzy okouká. Přemýšlejte tedy nad tím, co v přítomnosti dětí používáte za slova, abyste se nemuseli stydět na veřejnosti, co z vašeho dítěte vypadne.

Miminko již v prenatálním období vnímá hlas maminky a tatínka a po narození jej dokáže rozeznat. Snažte se tedy v těhotenství se svým bříškem promlouvat, hladit jej, dávat nenarozenému miminku najevo lásku. Po narození na miminko mluvte klidným hlasem. Postupně bude na vaše slova reagovat víc a víc. Začne žvatlat své první slabiky – ma, ba a pak i první slova – mama, tata, baba. Rozvíjete jeho pasivní slovní zásobu, vyprávějte mu vše, co děláte, pojmenovávejte předměty a věci kolem vás. Tatínkové mají možná problém něco miminku vyprávět, klidně ať mu čtou noviny. Vezměte si na pomoc obrázkové knížky, ukazujte obrázky.

Batolátka projevují svoje požadavky, začíná u nich období vzdoru a negativismu. Zamyslete se nad tím, zda své dítě necháte projevit nebo v zájmu rychlého řešení nebo klidu v rodině dítě často diskuzi vyhraje a posadí si svou. Pokud jsou podobné komunikační souboje časté, dítě ztrácí schopnost přijímat racionální argumenty a citlivě vnímat to, co mu někdo jiný říká. Vyjadřovací schopnosti bývají dobré, ale je omezena schopnost naslouchat.

Jeden z komunikačních vzorů, který probíhá v některých rodinách může být takový ten direktivní přístup – rozkazy a příkazy. Dítě je neustále cepováno, usměrňováno. Nemá možnost se projevit. Neustále mluví dospělí a jejich potomek raději mlčí a přemýšlí, zda projevit svůj názor, aby nebylo znovu pokáráno. Brzdí to jeho rozvoj.

Jednom z možností, jak vychovává řada rodin své děti je přístup nezájmu z důvodu velké zaměstnanosti obou rodičů. Dítě vyrůstá u televize, počítače, bez hlubších sociálních kontaktů v rodině. Tyto vztahy mu chybí, vyhledává společnost lidí, kteří se mu věnují, může jim vše říci. U starších dětí jsou to pak především různé party. Protože má potomek málo příležitostí poznat způsob myšlení a vyjadřování jednotlivých členů rodiny, není možnost postupně prohlubovat vzájemné vztahy a rodiče časem ztrácejí pozici výchovné autority.

Nejlepším způsobem komunikace v rodině je výchova založená na vzájemné komunikaci. Rodiče si s dětmi od útlého věku dokáží sednout nad knížkou nebo u kresleného filmu, odpovídají na dotazy, společně hledají odpověď na nějaký problém, názory dětí jsou vyslechnuty a případně korigovány. Ve vztazích není cítit nařízenost nebo podřízenost, případně boj o pozice. Dítě formuluje své myšlenky, nebojí se chybovat. Zásadní věci jsou ale dítěti předkládány jako fakt, o kterém se nediskutuje, pouze se vysvětluje jejich smysl. Jistý řád a stereotyp dává jistotu, která usnadňuje komunikaci nejen doma, ale i v neznámém prostředí a situacích.

Můžete nyní posoudit, jaký způsob komunikace je nejvhodnější, a zda je třeba něco ve vaší rodině v rámci komunikace napravit. Správná komunikace, otevřené jednání vede k dobrým mezilidským vztahům nejen v rodině.

Zdroj:
Kutálková D.: Průvodce vývojem dětské řeči, Galén, Praha 2009
Lenka Štveráčková

Přečtěte si také:

  • Seznam věcí do mateřské školkySeznam věcí do mateřské školky Je vhodné zakoupit nebo ušít kapsář (nejsou-li v šatně skříňky) Papučky - ne zavazovací a ne pantofle Náhradní kalhotky/slipy, ponožky, tričko (pro případ nehody) Oblečení do […]
  • Jak je to s „éčky“ v potravinách?Jak je to s „éčky“ v potravinách? Jak je to s „éčky“ v potravinách? Znáte to, právě jste se rozhodli žít zdravě, ale hned první oblal a složení výrobku vás v obchodě vykolejí. Na mnohých obalech se to totiž éčky přímo […]
  • Hry plné nápadů a fantazieHry plné nápadů a fantazie Do klubovny i do přírody Kniha obsahuje řadu námětů pro tvořivé hry a činnosti, které si děti mohou vyzkoušet ve škole, v družině, na škole v přírodě, na táboře, kroužcích či ve volných […]
  • Krtek a kalhotky – příhody malého krtečkaKrtek a kalhotky – příhody malého krtečka Krtek a kalhotky - výběr (2004) Krtek zatouží po krásných modrých kalhotkách. Sám ale neumí ani tkát, ani stříhat, šít nebo barvit látku. Poprosí tedy o pomoc své kamarády - raka, […]
  • Narozeninová čepičkaNarozeninová čepička Pomůcky: klobouková guma, kousek tvrdého papíru, děrovačka, plyšové drátky, barevné papíry, lepidlo či izolepa, nůžky, kancelářský koník Postup: Z jednoho barevného papíru uděláme […]

Publikoval(a) (881) 

Nápady a inspirace

Vítáme nově příchozí:
Inspirujte se a sdílejte!

FB stránky
FB stránky
FB skupina
FB skupina
Přidej se
Přidej se



Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu.


im
2007-2021 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat