2017 18.09

S přípravou na přijímací zkoušky neotálejte: radí specialista mimoškolního vzdělávání Milan Šťastný

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

Začátek školního roku se nese nejen v duchu zvládnutí běžného školního režimu. Pro žáky 9. tříd začíná půlrok příprav na středoškolské přijímací zkoušky. Z těch mají obavy nejen studenti, ale také jejich rodiče. V rozhovoru poradí Milan Šťastný, jak úspěšně zvládnout přípravy na přijímací zkoušky a představí, jak probíhá doučování v 2+2 škole matematiky.

Jednotné přijímací zkoušky CERMAT, které musí absolvovat žáci 9. tříd ucházející se o studium na střední škole zakončené maturitní zkouškou, způsobují vrásky na čele nejen studentům, ale i jejich rodičům. Rodiče se především obávají, zda děti splní náročné podmínky a dostanou se na vysněnou střední školu. Naopak děti jsou v přípravě málo zodpovědní a většinou učení nechávají na poslední chvíli. Starostem lze však předejít důsledným vedením ze stran rodičů, poctivou přípravou a pravidelným opakováním učiva. Vůbec nejhorší je začít s přípravou na poslední chvíli, kdy míra stresu a zvyšující se tlak okolí dítě frustruje a znemožňuje efektivní učení.

Přípravu na přijímací zkoušky proto není vhodné podceňovat. Naopak dřívější začátek učení a perfektní zvládnutí zkouškových okruhů ulehčí studentům od stresu. Zeptali jsme se pana Milana Šťastného, majitele doučovací instituce 2+2 škola matematiky v Českých Budějovicích, Plzni a Liberci, jak nejlépe zvládnout přípravy na jednotné přijímací zkoušky.

 

Můžete poradit studentům i jejich rodičům, jak a kdy nejlépe začít s přípravou na jednotné přijímací zkoušky?

Termín pro přijímací zkoušky v roce 2018 prozatím agentura CERMAT nezveřejnila, ale můžeme předpokládat termín podobný jako v letošním roce, to znamená polovina dubna. Do tohoto období mají žáci čas se na přijímací zkoušky připravit.

Ideální příprava je dlouhodobá, pozvolná a systematická. Proto doporučuji začít s přípravou na přijímací zkoušky hned od začátku školního roku. Důvodem je především včasné zjištění nedostatků žáka a dostatečný čas na jeho zlepšení. Často se při přípravě zjistí, že nedostatky nejsou z aktuálního učiva, ale táhnou se z dřívějších ročníků. Pokud žák začne s přípravou hned v září, je dostatek času všechny nedostatky odstranit a řádně se na přijímací zkoušky připravit.

 

Jak probíhá samotná výuka? Doučování vedete u všech studentů podle předem stanovených osnov nebo výuku individualizujete pro každého studenta zvlášť?

CERMAT test je každý rok složen z typologicky podobných příkladů. Žáci mohou čerpat z veřejných zdrojů, najít si ilustrační testy od roku 2015 a podle těch se připravovat. Existuje také mnoho publikací a učebnic speciálně vytvořených k přípravě na přijímací zkoušky.

Pokud žák přijde na doučování již začátkem školního roku, vytvoří si s lektorem dlouhodobý plán přípravy a podle toho po celou dobu přípravy postupují. Mají čas se zaměřit na látku, která žákovi dělá větší problémy a naopak. V případě krátkodobé přípravy se lektor s žákem zaměří na nejdůležitější části testu a na příklady, které dělají žákovi největší problémy.

Milan Šťastný, 2+2 Škola matematiky

Výuka z velké části stojí a padá na lektorech. Kdo učí u vás a podle čeho lektory vybíráte?

Přesně tak, celý systém je postavený na práci lektorů s dětmi, bez nich by výuka nemohla probíhat. V našich školách učí jak studenti vysokých škol, tak aprobovaní učitelé a lidé, kteří mají matematiku nebo jiné předměty jako koníček a mají chuť předat zkušenosti dál.

Lektory vybírám podle dvou faktorů, kterými jsou odbornost a lidská stránka. Samozřejmě koukám na odbornost lektora, zkušenosti s výukou, aprobace, ale z velké části vybírám lektory i podle lidské stránky, která hraje v mimoškolní výuce obrovskou roli. Pokud si dítě s lektorem nesedne, ani tři vysokoškolské tituly to nezachrání, výuka nebude tak efektivní.

 

Co když se dítě ostýchá prezentovat své výsledky před cizím kolektivem?

Výuka u nás probíhá dvěma způsoby: skupinově a individuálně.

Skupinové výuky se pod vedením jednoho lektora účastní maximálně tři žáci.  Cílem práce ve skupince je aktivita a samostatnost. Žáci se musí naučit pracovat samostatně a být v přípravě aktivní. Pokud se budou spoléhat na radu od lektora a nebudou se snažit příklad vypočítat, doučování tím ztrácí efektivitu. Pokud si žák neví rady, lektor mu princip vysvětlí, názorně ukáže a žák pokračuje v počítání.

Pokud má dítě z nějakého důvodu problém se skupinovou výukou, může zvolit výuku individuální. Tuto variantu často volíme v případě, kdy je velmi krátká doba na přípravu či v situaci, kdy je žák slabý a je potřeba mu věnovat více času v hodině.

Při přihlášení do kurzu doporučuji všem rodičů zkušební lekci skupinové výuky. Máme dokázáno, že skupinová příprava má velmi vysokou efektivitu a žáci jsou u přijímacích zkoušek stejně úspěšní, jako žáci připravující se individuálně.

Učebna 2+2 Školy matematiky v Plzni – Slovanech

 

Potřebují děti na doučování nějaké zvláštní pomůcky nebo pracovní sešity?

Lektoři 2+2 školy matematiky připravující žáky na testy CERMAT používají v hodinách naše vlastní materiály vytvořené speciálně pro studenty 9. tříd.  Naše cvičebnice obsahuje příklady, které se objevují v testech a příklady podobné. S touto cvičebnicí žáci pracují po dobu přípravy až do přijímacích zkoušek.

Jiné materiály žáci nepotřebují, ovšem vlastní iniciativa je samozřejmě vítána a domácí příprava z jiných materiálů nikomu neuškodí 😉

 

Co když student onemocní? Lekce mu propadnou či je možná omluva?

V případě včasné omluvy, nejpozději den před výukou, lekce nepropadá a student má nárok si lekci nahradit, a to kdykoliv po vzájemné domluvě.

 

Jsou rodiče informováni o tom, co se v doučování děje a co žáci v hodinách probírají?

Každý žák, který pravidelně dochází na doučování, má vytvořenou vlastní kartu, do které lektoři po hodinách zapisují své poznámky z odučené lekce. Rodiče si mohou kartu kdykoliv otevřít a zjistit, jak jejich ratolest v doučování pracuje a co probírají.

 

Od září zahájila výuku vaše nová pobočka 2+2 škola matematiky v Liberci. Mohou doučování využít studenti i v jiných městech?

Doučování mohou využít žáci a studenti v celkem třinácti českých městech.

Pod mou správu spadají pobočky České Budějovice, Plzeň a již výše zmíněný Liberec. Zároveň do mé sítě patří také pobočky Tábor a Písek, které řídí manažer poboček, pan Jaroš. Ve všech těchto městech čekají na žáky přátelští a trpěliví lektoři, příjemné prostředí našich učeben, speciálně vytvořených k mimoškolní výuce. Samozřejmostí je možnost občerstvení a WiFi zdarma. Aktivity nejen pobočky v Liberci můžete sledovat na Facebooku.

Učebna 2+2 Školy matematiky v Liberci

 

Jak se mohou zájemci na doučování přihlásit?

Na webových stránkách dané pobočky, v sekci objednávka, najdou zájemci přístup do systému pro přihlašování lekcí. Pokud někdo preferuje osobní kontakt, zájemci mě samozřejmě mohou kontaktovat také telefonicky nebo emailem.

Od září 2+2 škola matematiky zahájila výuku v Liberci, v centru města na ulici Husova 21/13. Kromě toho úspěšně působí doučování v Plzni, Českých Budějovicích, Táboře, Písku a v mnoha dalších městech.

2+2 škola matematiky nabízí zábavné a efektivní doučování nejen matematiky, ale také českého jazyka, fyziky, chemie a dalších jazyků pro děti již od 3 let. Doučování pomáhá také studentům v přípravě na přijímací zkoušky na vysoké školy a na zvládnutí maturitních zkoušek. Samozřejmostí je standardní doučování dětí, které mají problémy s probíranou látkou ve škole nebo potřebují připravit na písemky.

Milan Šťastný v současné době provozuje pět poboček 2+2 školy matematiky v Jihočeském, Plzeňském a Libereckém kraji. Vzdělávací síť každým rokem úspěšně rozšiřuje a pomáhá stovkám dětí a studentů nejen překonávat strach z matematiky, ale také úspěšně dosahovat školních úspěchů. Více informací o doučování, která baví, a efektivní metodice výuky se dočtete v dřívějším rozhovoru s Milanem Šťastným.

Milan Šťastný, 2+2 Škola matematiky

Přečtěte si také:

  • Soutěž o stolní hru Akce ostrovSoutěž o stolní hru Akce ostrov Termín trvání soutěže: do 15.03.2014 ... poté bude vylosován jeden výherce, který správně odpoví na otázku. Co je potřeba pro účast v soutěži? Přidejte se k fanouškům na […]
  • Dáda Patrasová – Pasu pasu písničkyDáda Patrasová – Pasu pasu písničky 01. Chytila jsem na pasece žížalu 02. Chvála slepic 03. Velbloud 04. Koloběžka 05. Rudla Šmudla 06. Ježibaba 07. Písnička na cestu 08. Když jsem slony pásala 09. Kdybych byla […]
  • Lidové zvyky a tradice na Velikonoce 5/9Lidové zvyky a tradice na Velikonoce 5/9 Bílá sobota Bílá sobota je posledním postním dnem a časem přechodu, očekávání a příprav na Velkou noc Doma se uklízelo, bílilo, pekly se mazance a beránci, pletly pomlázky, zdobila […]
  • Sladidla a sladkostiSladidla a sladkosti Chuť na sladké potřebujeme každý z nás čas od času nějak uspokojit. Dnes se velká většina běžných sladkostí a dortíků sladí rafinovaným bílým cukrem. Jednoznačně stojí za to, naučit se […]
  • SMS ZDARMA pro všechny!SMS ZDARMA pro všechny! Léto, prázdniny a dovolené bývají obdobím nejbohatším na zážitky a lidé by se o ně měli podělit nejen se svými nejbližšími. Proto se T-Mobile rozhodl pro všechny otevřít svou webovou SMS […]

Publikoval(a) (521) 

Nápady a inspirace

Vítáme nově příchozí:
Inspirujte se a sdílejte!

FB stránky
FB stránky
FB skupina
FB skupina
Přidej se
Přidej se



Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu.


im
2007-2021 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat