2016 11.11

Doučování, které baví. Rozhovor s Milanem Šťastným o 2+2 škole matematiky

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

Milan Šťastný, zdroj: www.2plus2cb.cz

Ve svých 26 letech se rozhodl pro novou náplň života. Vzdělávání dětí.  Otevřel totiž 2+2 školu matematiky v Českých Budějovicích. Řeč je o mladém a stále usměvavém muži, Milanovi Šťastném, který provozuje již tři vlastní výuková centra a s pomocí zkušených lektorů úspěšně vzdělává desítky dětí a studentů.  V dnešním rozhovoru Milan Šťastný prozradí, co stojí za úspěšným receptem výuky, která dětí baví, i to, jak je obtížné vybudovat síť doučovacích škol.

Milan Šťastný

Věk: 28 let
Vzdělání: titul BBA z Economy and Law
Kariéra:

  • Dříve: Obchodní ředitel finančně poradenské společnosti
  • v roce 2015 zakládá 2+2 školy matematiky v Českých Budějovicích
  • v roce 2016 zakládá pobočky v Táboře a Plzni
  • stal se supervizorem 2+2 školy matematiky v Písku

Rodina: Svobodný, bezdětný

Věnujete se mimoškolnímu vzdělávání dětí a žáků od 3 let. Jak je práce s dětmi obtížná?

Práce s lidmi celkově je vždy trochu složitější, obzvlášť s dětmi. Ale cítím, že u nás je to trochu jiné. Hlavní důvod je ten, že děti a studenti k nám chodí dobrovolně. Protože si uvědomují, že mají s určitou látkou problém a my jsme ti, kteří se jim snaží pomoci. Velkou zásluhu na tom, že k nám děti chodí rády, mají především lektoři. Oni jsou ti, kteří jsou v dennodenním kontaktu s dětmi a především díky nim je škola matematiky úspěšná a vyhledávaná novými zájemci.

Které předměty činí dětem největší obtíže?

Jednoznačně matematika, z toho pramení i samotný název 2+2 škola matematiky. I když nabízíme doučování i jiných předmětů, tak z 80 % chodí studenti na doučování matematiky. Důvod je jednouchý, matematiku se prostě nejde naučit, musíte jí pochopit a procvičovat.

Jaký jste měl v dětství vztah k matematice?

Nikdy jsem s ní neměl větší problémy, bavila mě. Na základní škole jsem měl z matematiky jedničky, na střední škole dvojky, nejhůře trojky.

Jste majitelem tří poboček 2+2 školy matematiky v Českých Budějovicích, Táboře a Plzni. Jak jste se k otevření první pobočky dostal?  

Dalo by se říct, že náhodou. Narazil jsem na 2+2 školu matematiky poprvé na internetu. Ten koncept mě velmi zaujal. Bylo to něco nového a jedinečného. O školu matematiky jsem se začal více zajímat a po pár týdnech přemýšlení jsem se rozhodl otevřít pobočku v Českých Budějovicích. Poté následovalo otevření doučování matematiky v Táboře a nově od září 2016 byla otevřena 2+2 škola matematiky v Plzni. Zároveň jsem pomáhal kolegovi při otevření pobočky v Písku, která je nejnovější školou v ČR. Otevřena byla teprve nedávno, v říjnu letošního roku.

Co vás motivovalo k otevření pobočky 2+2 školy matematiky?

Podnikal jsem od roku 2009 v oboru financí a už jsem asi na sobě cítil, že potřebuji změnu. Na středních školách jsem pořádal kurzy finanční gramotnosti a tak mi vzdělávání mladých lidí nebylo cizí.

Ale ta prvotní a nejvyšší motivace byla a stále je, vybudovat vzdělávací centra v různých městech po České republice a pomáhat dětem i studentům s předměty, které je ve škole trápí. A tím jim usnadnit cestu na střední školy nebo úspěšně zvládnout maturitní zkoušky.

Jak bylo složité otevřít první pobočku? A jaké nástrahy jste musel překonat?

Vzhledem k tomu, že 2+2 škola matematiky je franchisa, tak mi s otevřením první pobočky velmi pomohla kolegyně z Ostravy, která je Master Franchisant pro Českou republiku. Samozřejmě to bylo náročné především časově. Na přípravu pobočky a kompletní dokončení jsem měl pouze jeden měsíc.  Nástrah byla spousta, ale když člověk chce, vše se dá zvládnout.

Milan Šťastný, zdroj: www.2plus2cb.cz

V čem je mimoškolní výuka specifická a výhodná?

Specifická je především v přístupu, a to jak studentů, tak i lektorů.

Jak jsem již zmínil, studenti chodí na výuku převážně proto, že sami chtějí. A právě dobrovolný zájem vytváří největší rozdíl mezi výuku v klasické škole a u nás. Pokud dítě chce, je s ním práce jednodušší.

Druhou odlišnosti je přístup lektorů. Vždy se snažím vybírat lektory nejen podle odbornosti, ale také zohledňuji lidskou stránku. Pokud je lektor usměvavý, přátelský a komunikativní, děti se s takovým lektorem budou učit mnohem raději než s „bručounem“, který si přišel odsedět hodinu a už se těší, až bude doma.

Kromě doučování matematiky se věnujete také přípravě studentů na maturity a přijímací zkoušky. Co je pro studenty klíčové? Perfektní nácvik modelových příkladů nebo důsledné pochopení vzájemných zákonitostí a principů výpočtů?

Přijímací zkoušky na střední školy nebo víceletá gymnázia jsou letos první rok povinné podle CERMATu. Příklady používané v těchto testech jsou specifické svým pojetím, kladou velký důraz na logické myšlení. V přípravě na přijímací zkoušky proto často používáme tyto vzorové testy. Studenti zkouší testy nanečisto a počítají typologicky podobné úlohy, aby si zažily příklady, které se poté v testech objeví.

Státní maturitní zkouška je pro spoustu středoškoláků velkým strašákem. Stačí se podívat na statistiku úspěšnosti, které je velmi špatná. V případě maturantů lektoři kladou velký důraz na pochopení a naučení se správných postupů, vytipování příkladů, kde si bude maturant jistý, a na kterých nabere body. A pak především počítat, počítat a počítat.

Ve výuce aplikujete také úspěšnou metodu profesora Hejného. Kde ji využíváte?

Metoda výuky podle profesora Hejného je využívána nejvíce ve výuce předškolních dětí a dětí do věku přibližně jedenácti let. Výuka formou her a zábavy je pro děti nejúčinnější a dětmi také nejlépe přijímána.

Mám velkou radost za nedávno navázanou spolupráci s paní učitelkou z Tábora, která touto metodou vyučuje již 6 let. Táborské děti se tak mohou těšit na skvělou výuku od zkušeného lektora.

Milan Šťastný, zdroj: www.2plus2cb.cz

Výuka z velké části stojí a padá na lektorech. Kdo učí u vás a podle čeho lektory vybíráte?

Přesně tak, celý systém je postavený na práci lektorů s dětmi, bez nich by výuka nemohla probíhat. V mých školách učí jak studenti vysokých škol, tak aprobovaní učitelé a lidé, kteří mají matematiku nebo jiné předměty jako koníček a mají chuť předat zkušenosti dál.

Lektory vybírám podle dvou faktorů, kterými jsou odbornost a lidská stránka. Samozřejmě koukám na odbornost lektora, zkušenosti s výukou, aprobace, ale z velké části vybírám lektory i podle lidské stránky, která hraje v mimoškolní výuce obrovskou roli. Pokud si dítě s lektorem nesedne, ani tři vysokoškolské tituly to nezachrání, výuka nebude tak efektivní.

2+2 škola matematiky

  • výukové centrum pro děti od 3 let založené v Polsku
  • působí v 6 zemích
  • výuka probíhá v 86 pobočkách
  • loňský rok navštívilo školy přes 3 500 dětí a studentů
  • v Polsku se škola dočkala uznání ministerstva školství za přínos k rozvoji matematických dovedností dětí a studentů
  • první pobočka v České republice byla otevřena v září 2014 v Ostravě
  • celkem v České republice funguje 9 poboček 2+2 školy matematiky

Úspěšně provozujete 2+2 školy matematiky v Českých Budějovicích, Táboře a v Plzni. K tomu jste supervizorem pobočky v Písku. Jaké máte vize do budoucna? Plánujete rozšiřování poboček nebo výuku nových předmětů, kterým se školy zatím nevěnují?

Aktuálně u nás působí celkem 9 poboček, z toho 3 vlastním já sám. Prozatím jsme v začátku školního roku, takže nechci předbíhat, co bude rok následující, ale plány samozřejmě jsou. Uvidíme, které nakonec budu realizovat.

Rozšíření výuky prozatím neplánujeme. Aktuálně máme v nabídce doučování matematiky, fyziky, českého a anglického jazyka. V některých pobočkách i další výuku jazyků jako Španělštinu, Francouzštinu a další. To jsou předměty, které děti nejvíce trápí. Pokud bude poptávka i po dalších předmětech, jsme schopni pružně reagovat a výuku nabídnout.

Přečtěte si také:

  • Včelky a medvědiVčelky a medvědi Úkol: běh za vedoucím dítětem se změnou směru Věk: 4-6 let Popis: Každé dítě sedí ve svém „úlu". Z úlu vyletí určené dítě, zabzučí a snaží se vběhnout do některého z úlů - […]
  • KonvalinkaKonvalinka V lese v trávě spinká bílá konvalinka. Zvonečky má, nezazvoní, ale za to krásně voní.
  • Budík tiká tiky takBudík tiká tiky tak Budík tiká tiky tak, koukejte už děti spát. Ráno jdete do školy, čekají vás úkoly. Budík tiká tiky tak, nemůžeš si už dnes hrát. Zalez už si pod peřinku, tmavá noc je teď už […]
  • Písničky z pohádekPísničky z pohádek 01. Ach, ty Váňo, Ivane ... Před naší, za naší, ... cesta má ať nepráší 02. Jdu cestou necestou 03. Píseň houslařů 04. Skřítek Racochejl 05. Když je chlap bačkora 06. Sáhneme […]
  • Hasičské pohádkyHasičské pohádky Hasiči se vždycky snaží, aby i ten nejžhavější průšvih měl dobrý konec, a tak si svoje pohádky rozhodně zaslouží. Víte, že prvním hasičem byl vodník Vodička? Budete se možná divit, kdo […]

Publikoval(a) (565) 

Nápady a inspirace

Vítáme nově příchozí:
Inspirujte se a sdílejte!

FB stránky
FB stránky
FB skupina
FB skupina
Přidej se
Přidej se



Leave a Reply

diskuzní fórum   Vytvořte si vlastní diskusní fórum, poradnu nebo skupinu.


im
2007-2020 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat