2011 03.12

Nová platová tabulka pedagogických pracovníků 2012

Předškoláci – omalovánky, pracovní listy | Magazín pro učitelky i rodiče, předškolní a mimoškolní vzdělávání. Aktivity, náměty pro dospěláky a děti v mateřské školce, škole.

Ministr Dobeš opět zvyšuje platové tarify učitelů

Praha, 9. listopadu 2011 – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo na rok 2012 novou tabulku platových tarifů pedagogických pracovníků. Z avizovaných 4 miliard, které ministr Josef Dobeš slíbil přidat na platy pedagogů, půjdou 3,56 miliardy do platových tarifů učitelů veřejných mateřských, základních, středních škol a vyšších odborných škol. Zbytek peněz směřuje na navýšení platů pedagogů soukromých a církevních škol.

Jedná se už o druhé navýšení platových tarifů pedagogů za dobu, kdy je ministr Dobeš ve funkci. K prvnímu došlo v roce 2011 (2,1 mld. korun), kdy se platy začínajících pedagogů zvýšily z 14,5 tisíce korun na rovných 20 tisíc korun. „To, že dvakrát po sobě přidáváme do tarifů je ojedinělý krok. Tentokrát chceme více ocenit zkušené a déle sloužící pedagogy,“ říká ministr Dobeš.

Zároveň MŠMT navrhuje sloučit dvě tabulky kvalifikovaných a nekvalifikovaných pedagogů do jedné. „Přidáno dostanou všichni, ale rozdíl mezi tím, zda jsou či nejsou kvalifikovaní, bude zařazením do platové třídy. Kvalifikovaní učitelé budou ve vyšší třídě a dostanou tak více peněz,“ vysvětluje ministr.

Důležitým krokem je zavedení „zvláštního způsobu určování platových tarifů“. Tabulka platových stupňů, která pedagogům určuje odměnu podle odučených let, zůstane, ale ředitel bude mít možnost udělat výjimku a zařadit učitele do platového stupně podle svého uvážení. Jde vlastně o harmonizaci s nařízením vlády o platových poměrech ve veřejných službách správě. Zvláštní způsob určování platových tarifů je totiž už využíván v rámci celé veřejné správy, včetně nepedagogických pracovníků. „Chci dát ředitelům větší odpovědnost, aby se chovali jako manažeři. Proto jim nabízím k dispozici i tento nástroj. Na druhou stranu si uvědomuji, že školství je konzervativní a vyzvu všechny ředitele dopisem, aby tuto možnost využívali jen v ojedinělých případech. Ze zkušenosti s nepedagogickými pracovníky vím, že toho ředitelé nezneužívají,“ říká Josef Dobeš.

Ministr Dobeš reaguje také na množící se protesty odborářů: „Oni velmi rádi demonstrují a vydávají nejrůznější zprávy. Ale starají se také o konkrétní učitele? Mám dva příklady z poslední doby – propouštění pedagogů na dobu letních prázdnin a výpověď učitelce za její vystoupení v televizi. Ani v jednom případě se odbory za tyto pedagogy nepostavily. Řešil jsem to já. Doporučuji odborům – místo demonstrací sledujte situaci ve školách a pokud se bude dít něco nespravedlivého, obraťte se na mě, velmi rád pomohu!“

Publikoval(a) (121 173) 
Štítky: , , , , , , , , , , , , ,




89 komentářů k “Nová platová tabulka pedagogických pracovníků 2012

  1. Zlatka

    Dobrý den,
    chtěla jsem se zeptat,zda někdo nevíte jak to tedy bude od ledna s pl.tabulkami.Když jsem se ptala naší pí.ředitelky,řekla že neví.Že jí nikdo nic nedal vědet.Tak jak jsme tedy zařazeni a kolik budeme brát?

  2. Jarka

    To ale odporuje tomuto vyjádření ministerstva : “Pochopitelně že když ředitelka mateřské školy učitelku pověří tvorbou vzdělávacího programu třídy, musí ji do 9. platové třídy zařadit. Pokud jí nabídne, aby pracovala podle již vytvořeného vzdělávacího programu, pak ji zařadí do 8. platové třídy. Například pokud jde o začínající učitelku nebo učitelku na zástup. Jinak musí být učitelky zařazeny v 9. platové třídě a ředitelky, které vytvářejí školní vzdělávací program za celou mateřskou školu, v 10. platové třídě.”

  3. Lída

    Tak u nás kvalifikované učitelky se střední školou už hromadně nastrkali do 8. třídy, čekám to taky, to zas někdo něco nedomyslel…..

  4. Jarka

    Z tiskové konference 9.11.2012
    Dotaz novináře: „Rozumím tomu správně, že pracovníci zařazení např. v mateřské škole v 10. platové třídě té staré tabulky pro nekvalifikované, tak nebudou v té nové tabulce v 10. třídě, ale o něco níž, např. v 8. či v 9. třídě.
    Odpověď Ladislava Němce, náměstka pro regionální školství: „ Ne. Ta situace, ke které dochází úpravou této tabulky, eliminuje právě problém v mateřských školách, protože tam právě byl rozdíl mezi kvalifikovanou učitelkou se středoškolským vzděláním, která brala výrazně méně, než kvalifikovaná učitelka s vysokoškolským vzděláním. Teď budou zařazeni ve stejné platové třídě, nebude tam ten velký platový rozdíl………… Zařazení je ještě dáno katalogem prací a vzděláním, ale ten propastný rozdíl, ten už není.
    Josef Dobeš, ministr školství: „ Ten rozpočet už počítá s tím, že těch kvalifikovaných bude výrazně více. S tím v té tabulce počítáme……“

  5. Lucie

    Dobrý den!
    Já jsem z těch tabulek “jelen”. Nastupuji po mateřské do MŠ,. mám Vošp pedagogickou, obor předškolka, jeden rok praxe. Budu tedy v 8. nebo 9. platové třídě? Děkuji za odpověď.

  6. Eva

    Jo děvčata, není to u nás v rezortu lehké, zvláště v u mateřinek. V červnu dovrším 38 let poctivě odpracovaných let věnovaných pouze a jenom této práci a někdy bylo dobře, jindy hůř. Několik vzdělávacích programů jsem prošla a ten poslední mi dává ještě pořád tak trochu zabrat, ale říkám si, že ho před důchodem nějak udolám. Bývávaly zmatky a změny, ale v současné době si říkám, že už větší být ani nemůžou. Spoléhám na své děti a taky dobrou kolegyni v práci, to mi dává odvahu a taky přesvědčení, že přes všechny problémy má moje práce smysl. Vím, že bez peněz to nejde a každá pořádná práce má být ohodnocena, ale kdo rozhoduje co je dobré a co je špatné, jsou to jenom lidi. Záleží jak každý z nás své práci rozumíme a jak dobře ji dokážeme dělat. Možná, že by si tuhle otázku měli položit všichni pedagogové včetně pana ministra, ne každý se snaží své práci porozumět a dobře ji dělat, hlavně když nám přinese peníze, ale to přece není účel hry. Záleží někomu na vzdělanosti a dobrém rozvoji dětí? Kdo si neprošel praxí se vším všudy, tak neví, co ta práce obnáší. Všem mladým pedagogům držím palce, aby se v tom novém světě různých mateřských škol a různých způsobech vzdělávání vyznaly a dokázaly předat dětem to nejlepší podle svého vědomí a svědomí. Chybí mi to, že pravda vítězí a ta naše láska se stává pomalu ale jiště bojem o přežití a bude pomalu, ale jistě mizet někde v nenávratnu. Moje děti mi pomáhají všechny tyto kotrmelce přežít a jejich láska mi zůstává. Nemáme to lehké a bude to ještě tvrdý boj, ale mladí si ho musí vybojovat, pokud jim o něco půjde, nejen o peníze. Přeji všem do nového roku pevné nervy a hodně štěstí, zdraví. Každá věc má svoje řešení a doufejme, že se najde to správné i pro nás. A mimo jiné, můj plat se neliší mnoho od částek, které jste tady uváděly. Mám jen střední odbornou školu a celoživotní vzdělávaní.

  7. Lenka

    Dobrý den, chtěla jsem se Vás zeptat, jak jste došla k částce 3680 Kč??? Jsem ten samý ” případ” jako Vy a po pročtení nových tabulek jsem došla k jiné částce!!! /4380/Děkuji a pěkný den. L

  8. Eva

    Dobrý den,
    já nevím kdo je jak pitomý, kdo se pro co hodí a kdo ne, ale paní Lenka se hodí pro práci v Mš určitě více, protože na základní se učí vyjmenovaná slova třeba i po – m a míliti se je slovo strašné. Přesto bylo v rozhořčeném článku paní učitelkou použito. Možná jsem malicherná, ale chcete – li se rozčilovat, tak prosím hezky česky.

  9. mila

    všichni si uvědomte,že učitelka MŠ se střední ped.školou je plně kvalifikovaná jako bakalář.A to je základ všeho!!Proto může mít klidně učitelka s maturitou na SPgŠ stejný plat jako bakalář pokud bude platit to,že učitelka se SPgŠ je plně kvalifikovaná.Zatím to stále platí!!

    1. Lucie

      Chtěla bych se vyjádřit k rozporu mezi platovým ohodnocením učitelek mateřských škol se středoškolským a bakalářským vzděláním. Ano, rozhodně souhlasím s tím, že učitelka, která vystudovala střední pedagogickou školu by měla být za své přednosti náležitě ohodnocena. Přednostmi myslím to, čím jsme si každá z nás povinně ve škole prošla – povinné plavání, lyžařský výcvik, hra na hudební nástroj a jiné aktivity, které stojí nejen peníze, ale hodně času, který jsme tomuto věnovaly na úkor studentského života. Každý, kdo si tímto studiem prošel, mi dá jistě za pravdu, že obor předškolní a mimoškolní pedagogika je na domácí přípravu mnohem náročnější, než obory ekonomické, či jiné (prošla jsem si obojím, proto srovnávám).
      Teď ale k druhé podstatě věci… Když jsem v roce 2005 ukončila střední pedagogickou školu maturitní zkouškou, byla jsem přesvědčena, že jako učitelka mateřské školy budu splňovat vzdělání. Omyl. V tentýž rok se páni z ministerstva usnesli nad tím, že každá učitelka mateřské školy musí mít minimálně bakalářské vzdělání. Tuto podmínku jsem pojala se vší zodpovědností a proto jsem se na vysokou školu přihlásila. Jelikož nátlak ohledně studia pocítilo nejspíš větší množství zaměstnanců mateřských škol, byl kvocient přijatých na vysokou školu něco kolem 8%. Těm, kteří měli menší štěstí a pojali povinnost vysokoškolského vzdělání vážně, nezbylo, než přijmout nabídku placeného studia. Za tři roky zaplatili 102 000,- Kč!!! Nepočítám dojíždění a výdaje na skripta a podobně. Nepočítám čas, který strávili doplněním vzdělání, které je dnes už nad rámec povinného. Ano, studovali, aby nabídli dětem více. Vysoká škola bezesporu prohlubuje znalosti a zdokonaluje dovednosti, které neslouží pro osobní účely a prospěchu učitelce, nýbrž jejím svěřencům.
      Po několika letech se povinnost bakalářského vzdělání pro učitelky mateřských škol zrušila. Opět stačí střední pedagogická škola (což samozřejmě uznávám). Ale… A teď se ptám. Není žalostné, když sotva dostudovaly, dostanou stejný plat, jako by k tehdejší povinnosti přistupovali s nezájmem? Návrat investic – žádný.

      1. verča

        plně s Vámi souhlasím, je to opravdu hodně demotivující, ale chce to slyšet někdo na ministerstvu ? chce to slyšet pan ministr ? zajímá to někoho ? děvčata s SPgŠ se mohou spokojeně usmívat 🙂 děvčata s Bc. nebo s Mgr. už méně 🙁

        1. Lucie

          Děkuji za uznání, protože od vydání nové platové tabulky a s ní spojenými emocemi stále hledám, kdo se nyní zastane těch vysokoškolsky vzdělaných.
          Ze všech stran vidíme středoškolačky domáhající se navýšení platu (s čímž samozřejmě souhlasím: zodpovědnost za děti mají stejnou, ať vystudovaly SPgŠ., Bc., Mgr.), ale kdy se ozvou vysokoškolačky, jenž do rozšíření studia investovaly čas i peníze. Nabyté znalosti, které teď uplatňují ve svém povolání jim nikdo nedocení?

          1. verča

            vypadá to, jakoby tu byly jenom samé spokojené středoškolačky, kterým se přidalo hodně, ovšem u vysokoškolaček je to velmi smutné, navíc i v tomto školním roce jsou na VŠ bakalářské obory speciální pedagogiky nebo učitelství pro MŠ, ovšem zřejmě pouze k rozšíření vědomostí, k finančnímu ohodnocení ne

  10. mila

    Učitelka MŠ se Střední pedagogickou školou je přeci plně kvalifikovaná a měla by být v 9.třídě.Bakalář je taky kvalifikovaný,tak proč by nemohli mít oba 20.000,-???Ptala jsem se na ministerstvu a když jsem jim sdělila můj případ /učitelka v 9.tř.se SPGŠ s 19 letou praxí/,odpověděli mi že skutečně budu mít od r.2012 o 3.680,- Kč tarifu navíc.Nyní mám 16.300,-!!!

  11. Lenka

    Dobrý den,
    mrzí mne a jsem též velmi rozhořčena, že se někdo domnívá, že střední odborná pedagogická je pro nejpitomější dívky na ZŠ. Já bych dotyčné radila, ať si jde zkusit nejen přijímací zkoušky, ale hlavně studium na kvalitní střední i vysokou pedagogickou a doufám, že sama pozná, že se strašně mílila. A samozřejmě poté, ať jde vykonávat tuto práci a uvidí. Nevím odkud je, ale jestli u nich učitelky ve školkách popíjí kafíčko, tak je mi jich hrozně líto. U nás se toto neděje- ba si dokonce za celý den nesednem a nevíme, kam dřív. Natož abychom si daly kafe. Kdo si touto prací neprojde naostro sám, tak neví o čem to je. Není to žádná hlídárna, jak si většina lidí myslí. Ale též dřina po všech stránkách. Mš je normální vzdělávací instituce, která by měla být zahrnuta do povinné vzdělávací soustavy.Už aby byla. Jen se podívejte na nároky na učitele do mš i zš – 1 stupeň. Všeobecné schopnosti a vzdělání. Krom tedy těch, co vyučují profilově dvoupředmětově. Nechápu jak si někdo může myslet, že do školky k dětem, kdokoliv. A pokud možno za tu almužnu co dostáváme. Já mám 12 let praxe a co je to za ohodnocení? – když si nosím domů cca 13 000. Konečně nás doufám trošku ocení, pokud se dostaneme na plat bakalářů. Podívejte se na výši průměrného platu a myslím si že toho nedosáhnem ani v důchodovém věku. Tak už vůbec nechápu ty,co se tu rozhořčují. Samozřejmě ale je ještě mnohé co zlepšovat a dotahovat. Ne vše se těm nahoře opravdu daří. Též fandím vznikajícím přípravným třídám, tam bude starším předškolním dětem fajn a menším se konečně začnou uvolňovat místa ve školkách.

  12. Lída

    Bohužel tomu nevěřím a ani v nejmenším nedoufám, že by ředitelka nepřišla na způsob, jak mi 9.plat.třídu nesestřihnout na 8.plat. třídu. Dá mi podepsat papír, že chci dobrovolně přejít do nižší třídy, nebo tak něco… 🙂

  13. Petra

    to Jitka: Nemohou být přeřazeny do nižší platové třídy, ředitel má pravomoc pouze na “přeřazování” v platových stupních.

  14. Jitka

    Osobně se domnívám, že dojde k tomu, že učitelky mš se střední školou budou přeřazeny do 8. platové třídy, jinak to ztrácí smysl studovat!!učitelka mš může být jak v 8. platové třídě tak v 9. platové třídě.

  15. Petra

    to Simona: Je od Vás tristní, že podle jedné osobní zkušenosti dáváte učitelky MŠ do jednoho pytle….jinak doporučuju si stěžovat na Vámi jmenované učitelky u ředitele-ky MŠ – uvidíte rozdíl ! Tím, že si budete vylévat zlost v diskusi, se situace nezlepší!

  16. Simona

    Nějak zapomněli přidat vysokoškolsky vzdělaným pedagogům na druhých stupních ZŠ a SŠ, kde je práce nejen vědecká a metodická dřina, ale díky dnešní mládeži i očistec. Můj synek má účitelky v MŠ, kterým bych nedala ani kačku. Sedí a kecají u kafe celý den. No už to nějak do konce letošního roku přežijem a pak hurá do pořádné školy. Před několika lety se blýskalo na lepší časy, že děti přestanou zakrňovat v MŠ a budou moci být v přípravných třídách. Bohužel, přípravné třídy se nakonec udělaly jen pro nepřizpůsobivé občany a inteligentní šestiletí si tupě hrají a úči v MŠ se středním pajdákem (škola pro nejpitomější dívky na ZŠ) za 20 000 popíjejí kávu!!! To snad už DObeš nemyslí vážně.

    1. Helena

      Milá Simono,
      jsem učitelka v MŠ. Mám VŠ (Mgr.) a v současnosti pracuji v MŠ, protože je nedostatek míst na základních školách (mám aprobaci na 1. stupeň ZŠ a informatiku). Po zkušenostech na základní škole můžu s přehledem říci, že učitelky v MŠ jsou nedoceněné. Platy jsou almužna a oproti ZŠ je to pěkný nářez. Pokud jste ještě navíc učitelka na smíšené venkovské školce, tak nemáte šanci se ani vklidu naobědvat. Myslím, že byste po dni v MŠ, kde máte cca 26 dětí do 3 do 6 let, začala pomýšlet na kariéru za strojem ve fabrice …

      1. Blanka

        Tak milá Simonko, tohle fakt nemá smysl komentovat. Možná máš špatnou zkušenost s učitelkami v MŠ, ale přeci je nemůžeš hodit všechny do jednoho pytle. Na těch základkách to taky není všude úplně OK, ale přeci se tady nebudeme vzájemně urážet, to by fakt nemělo úroveň.

  17. Lenka

    Souhlasím s Petrou, navíc mně přišlo značně diskriminující, že za stejně odvedenou práci je značně odlišné finanční ohodnocení.

  18. Karolína

    tomu tedy moc nerozumím…znamená to, že pokud “nekvalifikovaná” učitelka MŠ se střední pedagogickou školou v již 9.platové třídě, bude mít 20.tisíc, jako bakaláři?

Leave a Reply


im
2007-2024 Předškoláci - Pedagogický magazín - rozvoj a výchova dětí, ISSN 1804-3615 (single)
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o. | Info pro uživatele: sběr a využití dat